Allskog foreslår i fullt alvor å sende tusenvis av tømmerbiler gjennom sentrumsgata og Tverradkomsten (rød strek) om Orkdal kommune stenger Havneveien kveld/natt og helg. Selskapet har nå skrevet brev til hver enkelt av de 35 i kommunestyret. Bomiljøene på Orkanger er uten betydning.
Les brevet fra Allskog til politikerne. I dag utgjør tømmertransporten til havna og flishoggeriet drøyt 8 000 vogntog i året. De fleste kjører Havneveien enten de kommer fra nord eller sør. Det skyldes at kommunen godtar 60 tonn totalvekt på den kommunale Havneveien, mens Statens vegvesen bare godtar 50 tonn på Fv 460 (Grønøra Vest) og Fv 462 (Gjølmesliene). Se bildet over som er laget av Allskog. Rødt og grønt er 60 tonn, blått er 50 tonn.
Bårdshaug bru (ny E39) blir snart oppgradert til 60 tonn uten at det vil avlaste Havneveien så lenge FV 460 (Grønøra Vest) har 50 tonn.
Ett hensyn - spar penger * Allskog insisterer på å kjøre 24 meter lange vogntog med totalvekt 60 tonn for å spare penger. * Allskog insisterer på å kjøre korteste vei gjennom bomiljøene på Nerøra (Havneveien) eller langs Tverradkomsten for å spare penger. I fjor sendte Allskog ca 2 200 tømmervogntog for utskiping av last (4 400 transporter inn/ut) og ca 2 000 (4 000 inn/ut) til flishoggeriet. 8 800 transporter skal etter planen øke til nærmere det dobbelte.
Allskog legger opp til langt over 10 000 tømmervogntog per år inn/ut av Orkanger de nærmeste årene. Tømmertransporten krever stor lagerpass på Havna, der den skal ligge på et utvidet Grønøra Øst mot Orkanger.
Den skaper støy og utrygghet, og få eller ingen arbeidsplasser. Trondheim Havns illustrasjon av Grønøra Øst som tømmerlager når området flyttes 50 meter nærmere Nerøra og Gammelosen. Type skjerming - og om det hjelper mot støy - er fortsatt uavklart. Havna har hatt Grønøra Øst i en årrekke uten å plante en busk mot tettbebyggelsen og friområdet.
Ber kommunen asfaltere Allskogs oppskrift til politikerne som har vedtatt havneutbygging uten nye vegløsninger er denne: 1) Legg bedre asfalt på Havneveien. 2) Sett ned fartsgrensa. Det er det.
Vil kjøre gjennom boligområder Allskog peker ikke på oppgradering av totalvekt til 60 tonn på Fv 460 på Grønøra Vest som en løsning. I en e-post til Orkanger Vel skriver næringspolitisk sjef Anna Ceselie Brustad Moe at Fv 460 uansett blir en fordyrende omvei for tømmeret som kommer fra nord og øst (Skaun, Gauldalen osv). Transportørene skal kjøre korteste vei - altså gjennom boligområder. Faglig råd: Steng Havneveien Det uavhengige konsulentselskapet Norconsult anbefaler full stenging av Havneveien av hensyn til nærmiljøet. Norconsult har analysert trafikk og belastninger på oppdrag fra Havna. Rådmannen i Orkdal laget saksframlegg om Havneveien uten å bruke kunnskapsgrunnlag fra Norconsult eller kontakte aktører som Elkem og Allskog.
Havna skal utviede, tungtransporten skal øke kraftig. Ledelsen i Orkdal kommune syntes ikke det var nødvendig å sikre vegløsninger først. Folk på Orkanger er vant til støy og støv, ifølge ordfører Gunnar H. Lysholm på et åpent møte.
Publisert 28.07.2015 |