
Orkdal kommune lover bot og bedring: Fra nå av skal den muligens viktigste forbindelsen for myke trafikanter i Orkdal brøytes. Fortauet på Grønørbrua (Vigorbrua) er en skolevei og skal ikke se sånn ut. Det mener også tekniske tjenester.
Orkanger Vel og Råbygda Vel tok opp forholdene på brua allerede i 2012, fordi folk i Råbygda ikke tør la ungene sykle til skolen eller til andre gjøremål på Orkanger. Det ødelagte dekket på fortauet ble utbedret, men det ble ikke bredere og er vanligvis uframkommelig om vinteren (se over). Tungtrafikk viktigst Den tungt trafikerte veien blir brøytet. Snøen havner på fortauet, der den stenger gående og syklende ute trass i at Orkdal kommune skal prioritere folkehelse, sykling og miljø. I virkeligheten har biltrafikken førsteprioritet. Fire år etter første henvendelse lover nå Orkdal kommune å ordne opp også om vinteren. Enhetsleder Nils Arne Sletvold ved tekniske tjenester skriver blant annet: "På grunn av denne problematikken med vintervedlikehold av fortau bru, avholdt vi torsdag 18. feb befaring sammen med Statens Vegvesen for å se på forholdene. Vi ser at skal vi få gjort noe, så må vi engasjere entreprenør som har spesialutstyr egnet for denne type brøyting (smalt fortau, red. anm.). Det ble derfor engasjert entreprenør lokalisert ved Grønøra til oppfølging av fortau Grønørbrua, med oppstart av oppdrag nå sist mandag (dvs 22. feb). Vi forventer derfor at brøyting fortau for fremtiden oppleves som godt brøytet, og trygt å ferdes på.
Vi kan ellers opplyse om at det pga trafikksikkerheten over brua, vinter som sommerstid, er igangsatt et arbeid sammen med Statens Vegvesen, som skal legge frem en plan for fremtidig sikkerhet over/ved brua. Dette som følge av politisk vedtak i Budsjett/Handlingsplan 2016-2019. Hva dette arbeidet munner ut i kan vi ikke foregripe, men det kan for eksempel være forslag om regulering av trafikken over brua, separat gang-/sykkelbru oa. Dette legges frem til politisk behandling når gruppa har gjennomført sitt arbeide, senest 1.mai 2016.
Det er hele tiden fokus på Grønørbrua, fordi man ønsker bedret sikkerhet i området for de myke trafikanter. " Vil ha plan for sikring Småbylista fikk et enstemmig kommunestyre med på at tiltak skal utredes. Ett alternativ er å utvide fortauet, og gjøre om til en kjørebane med lysregulering for biltrafikken. Separat gang- og sykkelbru ligger inne som såkalt rekkefølgebestemmelse ved utbygging av Havna; bru skal være på plass før nye havneområder tas i bruk. Men ingen vet når utbygging vil skje. Det er heller ikke avklart hvem som skal betale for ei ny bru - kommunen eller Trondheim Havn. Brua reduserer samfunnsnytten av hele gang- og sykkelvegen mellom Råbygda og Orkanger. Orkdal kommune skal satse på mer sykling. Aller viktigst er det å legge til rette mellom målpunkt som skole/arbeidsplasser/idrettsanlegg/butikker og boligområder - akkurat som her. Rett prioritering? Brua har ligget som et problem i mange år. Samtidig er det nå avsatt nesten 10 mill. kr. til turstien langs Orkla på strekningen Forve bru-Bårdshaug bru bla. for å fremme sykling. Grønørbrua er også en del av turstien i Orklaparken, men det er som skoleveg/sykkelveg mellom Råbygda-Orkanger den er aller mest sårbar.
Rådmannen ville også bruke knappe trafikksikkerhetsmidler i Knyken - i strid med formålet til fond egenandel trafikksikkerhet. Det sa politikerne imidlertid nei til (med unntak av Venstre og Orkdalslista) og fant penger til Knyken et annet sted. 
Publisert 26.02.2016 |