Tekniske problemer kan føre til at Thamshavnbanen aldri mer kommer til Orkanger. Statens Vegvesen skriver i et brev at man ser "liten mulighet" for å få til en tilfredsstillende kryssing ved Shell på Bårdshaug. Vegvesenet mener heller ikke at Selberg arkitektkontors forslag om å legge ny E39 i kulvert på Bårdshaug lar seg gjennomføre. Det er for bratt og trangt, ifølge fagmyndigheten.
Brevet kan du lese her. Statens Vegvesen har uttalt seg i forbindelse med Orkla Industrimuseums planer om å kjøre Thamshavnbanen også nord for dagens endestopp på Bårdshaug stasjon. I forbindelse med Orkdal 2040 er det dessuten laget en egen utredning om Thamshavnbanen som framtidig pendeltog med endtestasjon enten på Hov eller gamle Orkanger stasjon ved Strandheim. Uansett må toget da krysse ny E 39 (dagens fylkesvei 710) mellom to rundkjøringer på Bårdshaug. Banen går nær rundkjøringa i det såkalte Agdenes-krysset, som ligger rett til venstre for bildet (mer tekst følger.) Vegvesenet har ingen prinsipielle innvendinger mot kryssing med jernbane, men mener dette neppe lar seg løse i praksis, fordi:
* Veien har en stigning som gjør at en vannrett, kryssende jernbane vil danne et repos (dvs at en kant vil måtte graves ned eller stikke opp). * Krysspunktet er så nær den ene rundkjøringa at det blir vanskelig å få plass til bommer. Hele problemet lar seg løse hvis veien graves ned i en kulvert (tunnel) under jernbanen. Dette ønsker politikerne i Orkdal. Skisser er laget av innleide konsulenter fra Selberg i forbindelse med Orkdal 2040. Men Statens Vegvesen mener at Selbergs skisser ikke er gjennomførbare. Det er kort og godt så trangt mellom dagens E39 og Bårdshaugbrua at stigningen blir brattere enn det som er akseptabelt. Hvis Statens Vegvesen har rett, kommer toget for alltid til å snu på Bårdshaug stasjon (bildet under). 
Publisert 14.05.2010 |