Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Spørsmål om turistinfo endte i pikant krangel om PC

DSC_0166.JPG

Politikerne etterlyste rapport fra turistinformasjonen ved Bårdshaug Herregård, som kommunen betaler for at hotellet driver. Resultatet ble en langvarig disputt om hvem som har skylda for at PC-service til turistene ikke virker.

Mer skilt-moro
Mer enn PC og nettilgang svikter for øvrig Skiltet over skal vise veien til turistinformasjonen ved Herregården. Det står på Franslykkja og sender besøkende i retning verkstedene til Team og Vianor.

Turistinformasjon og severdigheter på Orkanger har lang tradisjon for besynderlig skilting - jfr terningkast 1 i VG for noen år siden.

Nok om det - PCen
PC-krangelen mellom Orkdal kommune og Bårdshaug Herregård har også visse tradisjoner. Tidligere årsrapporter fra turistinformasjonen ved hotellet fortalte at besøkende klaget på dårlig nett og printer som ikke virket.

I fjor kom det ingen rapport fra Herregården før politikerne etterlyste den årlige orienteringen. Den er hotellet pliktig til å lage siden Orkdal kommune:
* Betaler nærmere 100 000 kr i året for at Bårdshaug Herregård fungerer som turistinfo.
* Har levert PC som turister kan bruke på hotellet.

Klaget på kommunen i rapport
Også i fjorårets forsinkede rapport var klager på nettet et tema. Orkdal kommune fikk skylda i den offisielle rapporten. Ved oversendelse av rapporten skrev hotelldirektør Magnus Müller Lysholm i tillegg:

"Vi etterlyser samtidig en service på turistinformasjonens pc, da den ikke virker. Dette har blitt meldt inn per epost og telefon ved flere anledninger, men vi har enda til gode at noen har vært her og ordnet opp i det."

Det skjedde 6. april. Siden har det gått e-poster fram og tilbake mellom Bårdshaug Herregård og IT-tjenesten i Orkdal kommune.

Feil hos hotellet?
IT-tjenesten etterlyser dokumentasjon på at hotellet har bedt om hjelp uten å få det. Eneste kjente problem er angivelig dårlig nett på grunn av feil ved et vegguttak ved Bårdshaug Herregård.

IT-tjenesten gjør oppmerksom på at Orkdal kommune ikke har ansvar for kontakter i veggene ved hotellet fordi om kommunen stiller en PC til rådighet.

Skjerpet kritikken
Resepsjonssjefen ved hotellet/turistinformasjonen svarer deretter at andre ansatte forteller om vansker med å få hjelp fra Orkdal kommune i flere år.

IT-sjef Ronny Mehlum ber til slutt om seriøs dokumentasjon på dårlig service, og vil også vite hvem som faktisk bruker kommunens PC ved hotellet:

"I og med at dette (kritikken mot kommunen) er løftet frem i en offentlig rapport, så ser jeg ingen annen mulighet enn at jeg må få klarhet i hva som er skjedd (...).
‐ Hvem er for eksempel brukerne av maskinen? Med forbehold om at jeg ikke er kjent hos dere så har jeg ikke sett noen annen datamaskin for hotellgjester, så er det denne som dere tilbyr deres gjester?"

Får ikke flere svar
Mehlum får ikke svar, og purrer etter mer enn en måned - ved utgangen av mai. Budskap: Ønsker dokumentasjon, og vil avklare plikter og rettigheter mellom de to partene for å få samarbeidet til å fungere.

Og slik gikk det da politikerne etterlyste årsrapport med oversikt over besøk og hva turistene var fornøyd og misfornøyd med.

Det har i en årrekke vært slik at resepsjonen ved Bårdshaug Herregård fungerer som turistinfo mot betaling og en PC.

DSC_0003.JPG
 
Bårdshaug Herregård er både turistinformasjon, overnattingssted og severdighet.

 

Publisert 06.06.2017


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse