Med fire mot to stemmer har politikerne i hovedutvalg teknikk vedtatt å beholde den "myke" bommen ved Gammelosen framfor å sette opp kraftigere sperring. To yrkessjåfører som kjører for samme firma er nå filmet mens de bryter opp bommen.
Oddvar Kjøren (Ap) foreslo å investere inntil 200 000 kroner i en senkbar pullert (sylinder) for å unngå at sperringer brytes opp. Bare Bjørn Johan Vullum (Småbylista) stemte med Kjøren. Ap, Sp, Orkdalslista og FrP (en fra hver) stemte for rådmannens forslag om å beholde dagens ordning ut prøveperioden med stenging på kveld/natt og helg fram til 1.september. Viktigste argumenter for fortsatt snill bom:
1. Kameraovervåking Startet i januar og vil trolig redusere sabotasje og hærverk. Orkdal kommune vil heretter rutinemessig anmelde slike forhold. Blant annet er to sjåfører som kjører for et selskap som er fast bruker av Gammelosveien (tidligere Havneveien) nå avslørt. 2. Kostnader Orkdal kommune har allerede hatt over 100 000 kr i utgifter pga skadeverk og påkjørsler. Pullert blir en stor investering for den resterende prøveperioden. Åpnes eller stenges? Etterpå skal erfaringene evalueres for å avklare om Gammelosveien bør: * Åpnes igjen for all gjennomkjøring * Holdes delvis stengt * Stenges permanent, slik Havnas konsulenter anbefaler Man vet fra beregninger at stenging vil føre til mindre trafikk over Grønørbrua, fordi gjennomgangstrafikken forsvinner.
Mer trafikk kommer på Grønøra På den annen side er trafikk til/fra Isfjord Norway fra 2018 ikke regnet med. I tillegg kan Norsk Kylling fortsatt bli etablert på Grønøra. Rådmannen argumenterte for "myk" bom av frykt for at bilførere kan skade seg ved påkjørsel - etter å ha ignorert skilttavle med lys og deretter oversett rødt blinklys før de treffer den selvlysende bommen. Disse tilfellene reiser spørsmål om behovet for førerhund er større enn behovet for førerkort.
Publisert 09.02.2017 |