Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Sentrumsdød: Staten advarer mot handel på Laksøra

DSC_0004.JPG

Fylkesmannen (staten) advarer mot Orkdal kommunes plan om å åpne for detaljhandel på Laksøra/Beitøra. Årsak: Slik handelsspredning kan føre til sentrumsdød på Orkanger og vil gi mer bilbruk innenfor tettstedet.

Nei til kunnskap
Risikoen for sentrumsdød og mer intern bilkjøring er veldokumentert gjennom forskning og erfaring, men all kunnskap preller av hos den politiske og administrative ledelsen i Orkdal kommune.

Kommunen har forlengst skapt forventninger hos investorene på Laksøra om at de skal få viljen sin.

Rådmannens rolle er sentral
Den opphever skillet mellom administrasjon og politikk:

  • Administrasjonen skal levere et faglig, objektivt kunnskapsgrunnlag, men rådmannen personlig har i stedet brukt politisk retorikk og udokumenterte påstander for å forsvare handelsspredning og risiko for sentrumsdød. Det har skjedd i avisa og i formannskapet.

  • Rådmannen som institusjon har levert et saksgrunnlag med misvisende premisser. Det kan både ha påvirket høringsuttalelser fra fagmyndighetene og det kan avgjøre selve saken. To konkrete eksempler:

Feil 1
Gir inntrykk i planforslaget av at det ikke er plass til såkalt storhandel - bygg på 1500 kvm eller mer - innenfor sentrumsområdet. Hevder det er irrelevant (!) å kartlegge arealer.
Faktum: Det er plass ved OTI, Statens Hus-tomta og ikke minst på Franslykkja, som skriker etter omforming.

Feil 2
Gir inntrykk av at ingen vil etablere seg på Laksøra med dagens reguleringsbestemmelser.
Faktum: Kommunen bekrefter i en annen forbindelse at Byggmakker ønsker å  komme til Orkdal. Plassering ved de to andre byggvarehusene vil være ideelt. Grunneier Coop/Løseth/Thon har imidlertid sikret seg tilnærmet monool på handelsarealer og kan prioritere andre interessenter.

Fylkesmannen skriver ordrett (vår understreking):

.."Samtidig er det utfordrende at planen åpner for detaljhandel/storhandel på Beitøra/Laksøra utenfor dagens sentrumsområde. Fylkesmannen vurderer i utgangspunktet at det er uheldig at det åpnes for spredning av detaljhandel utenfor sentrum. Handelsspredning kan ha til dels store negative konsekvenser for sentrumsutviklingen. Det utfordrer også målene i SPR-BATP om å skape kompakte byer og tettsteder og om å redusere transportavstander og transport-behov. Som det påpekes i planbeskrivelsen er dette et vanskelig tema og det er vanskelig å detaljstyre handelsetableringer gjennom planbestemmelser. Planbeskrivelsen gir imidlertid en god vurdering av utfordringene ved stor-handel/-detaljhandle utenfor sentrumskjernen. Det er positivt at det også er hentet inn eksempler fra tilsvarende handelsetableringer i andre byer og tettsteder i Norge."

SPR-BATP: En forkortelse for statens politikk for en arealbruk som gir kompakte tettsteder og mindre transportbehov.

Eksempler fra tilsvarende handelsetableringer:  Rådmannen viser bla. til en rapport fra Transportøkonomisk Institutt som påpeker at flere norske byer har gått bort fra spredning av såkalt storhandel.

Legger Orkdal 2040 død
Når Orkdal kommune "utfordrer" statlig politikk, betyr det i praksis at Orkdal kommunes forslag er i strid med statlig politikk. Forslaget er også i strid med Orkdal kommunes egen 2040-plan. En fullstendig omlegging av arealbruken er på trappene uten at rådmannen legger fram verken kunnskapsgrunnlag eller konsekvensutredning.

Franslykkja - p-plass?
Rådmannen framstiller et forslag om å omregulere Franslykkja fra bolig/forretning til sentrumsformål som et tiltak for sentrumsutvikling. Det kan faktisk virke helt motsatt:

Fylkesmannen påpeker at forslaget åpner for mer pendlerparkering på Franslykkja, dvs at tomter blir brukt til biloppstilling og ikke til næringsbygg og boliger. Fylkesmannen etterlyser bestemmelser som begrenser bakkeparkering.

DSC_0171.JPG

Orkanger sentrum ser slik ut, men handel skal ligge på industriområdet på  motsatt side av elva.

Et flertall i formannskapet har vedtatt å hastebandle planen trass i at den kan få få omfattende og uoppretelige følger. Konsekvensene for sentrum kommer også i skyggen av debatten om Furumoen og en mulig etablering av Norsk Kylling der. Kyllingtomta inngår i samme plan.

Orkanger Sentrumsforening bekymret
Næringslivet i Orkanger sentrum er dypt bekymret. I sin høringsuttalelse ber Orkanger Sentrumsforening om at  kommunen tar ut Laksøra/Beitøra slik at den delen som angår sentrumsutvikling kan behandles for seg og med bedre tid. En annen løsning er å behandle Furumoen/Norsk Kylling separat som hastesak, ifølge uttalelsen fra sentrumsforeninga.

Kylling mot sentrum
Det politiske flertallet bruker derimot Norsk Kylling som argument for å endre sentrumspolitikken i all hast - utelukkende fordi begge saker inngår i samme plan.

DSC_0002.JPG

Skal dette være en del av bykjernen, eller har det politiske flertallet bestemt seg for å la handlegata dø en stille død?

 

Publisert 05.09.2017


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Innsendte kommentarer:

Hans Kringstad 09.09.2017 10:20
Til Dippedarius: Nei, Franslykkja er definitivt ikke like langt fra handlegata som Laksøra. Dette er et konkret eksempel på forskjellen mellom gå-avstand og bil-avstand. Franslykkja grenser til Rømme-området.

Dippedarius 08.09.2017 12:26
Franslykkja, som det her refereres til som "sentrum" er vel omtrent like langt fra handlegata som Laksøra er, og vil ha omtrent samme påvirkning på gata. Butikkene i handlegata i dag, er vel også av en slik art at de i liten grad blir påvirket av slik utbygging. De butikkene som eventuelt trues av dette døde for flere tiår siden......

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse