Et klart flertall i kommunestyret sa onsdag kveld ja til å bygge ut havna både på Grønøra Vest (mot Råbygdfjæra) og Grønøra Øst (mot Nerøra). Men politikerne stiller krav. Det viktigste: * Havneveien skal legges i miljøtunnel FØR Havna tar i bruk nye arealer.
Varaordfører Oddbjørn Bang er arkitekten bak forslaget. Opposisjonens forslag om utsettelse eller redusert utbygging falt. Her er hovedpunktene i kravlista fra Orkdal kommunestyre: - Havneveien skal legges i tunnel før Havna tar i bruk de utvidede arealene. Det gjelder 15 dekar utenfor Gammelosen og den omstridte utstikkeren med plass til tre skip samtidig utenfor Råbygda/Gjølme.
- Lengde og utforming av tunnel/kulvert må avklares senere. Det er uklart om den skal graves ned under brua ved Gammelosen eller bygges inn med feks glass (det blir i så fall en barriere mot fjorden).
- Gang- og sykkelbru ved Vigorbrua.
- En rekke tiltak og utredninger for å forebygge skader på natur og miljø både ved Råbygda/Gjølme og Orkanger.
- Grønøra Øst: Skjerming langs støyvegg helt ut til enden av utbyggingsområdet, men ingen ferdsel slik Havna har fristet med (tursti, fiskeplass, klatrevegg mv). Dette av hensyn til fuglelivet. I utgangspunktet ingen åpning i vestsida av moloen ved Terna, som foreslått som kompensasjon av Havna. Også dette av hensyn til natur og miljø.
Oddbjørn Bang (Sp): Vi varsler at Havna må ta på seg et ansvar. Finansiering kan skje via statlige midler til såkalte utpekte havner, eller Havna må ta kostnadene i et spleiselag med staten. Mer langsiktige vegløsninger kan det ta både 10, 15 og 20 år å få på plass. Statens vegvesen utreder tre alternative traseer for ny E39 ved Orkanger: 1: Under Havneveien/Grønøra. 2: Under Hovsbakkan og videre i kulvert mot Bårdshaugbrua. 3: En variant over Ustjåren med ny bru over Orkla ved Fannrem. Foreløpige vurderinger og grove kostnadsanslag kommer i mars. Finansiering er helt i det blå. Berit Solem (Ap): Redd framtidig miljøtunnel kan brukes som argument mot å stenge Havneveien før den tid. (Bang og Joar Syrstadeng (H) avviste at planen hindrer tidligere stenging. Trafikk på Havneveien kommer som egen sak.) Lavrans Skuterud (Venstre): Beklaget som naturverner at han stemmer mot å utrede Thamshavn Nord videre, men mener løpet er kjørt. Trondheim Havn har allerede store utvidelsesmuligheter på Grønøra. Vil heller satse på å stille strenge krav der. Torstein Larsen (uavhengig): Orkdal kommune har vedtatt å prioritere folkehelse og arbeid mot støy. Folk er allerede sterkt plaget. Andre steder flytter man havnene vekk fra bebyggelsen i stedet for å flytte dem enda nærmere. Ordfører Gunnar H. Lysholm (Orkdalslista) kommenterte påstander om at han mangler kontakter og påvirkning inn mot stat/regjering: Tror vi har godt nok forhold til den blå-blå regjeringen. Om ikke staten stiller opp, får Havna ta ansvaret for å få infratsruktur på plass. Tror at gode avbøtende tiltak vil gi en akseptabel løsning.
Arne Grønset (Venstre) om kravene fra kommunen: Hvis Havna heller vil finne en løsning andre steder, så værsågod.
Havneveien skal i kulvert (bildet) ellet tunnel, og staten eller Havna skal betale, krever Orkdal kommunestyre.
Publisert 29.10.2014 |