Vi har nettopp presentert den eneste mannen i verden som er kjent under navnet Orkanger (se artikkel lenger ned). Tre skip har også båret det stolte navnet. Alle tilhørte rederiet Westfal-Larsen i Bergen, og ingen av dem eksisterer lenger. Det første "Orkanger" (bildet) led en tragisk skjebne. Fartøyet ble senket i Middelhavet 13.juni 1940.
"Orkanger" var på vei fra Abadan i Iran (Persia) til Malta fullastet med brenselsolje idet en italiensk ubåt gikk til angrep. Det skjedde i Middelhavet, nordvest for Alexandria i Egypt.
Dette var det første norske skipet som ble senket av italienske ubåter under andre verdenskrig.
Den første torpedoen rev opp dekket. Oljelasten sprøytet over hele fartøyet. Mannskapet gikk i livbåtene. En av båtene lå ved skutesiden da torpedo nummer to traff. Her ble fire mann drept. En døde senere på sykehus i Alexandria. De fem omkomne var fra Hordaland og Sogn og Fjordane.
Den torpederte "Orkanger" ble bygd i Frankrike i 1928 for rederiet Westfal-Larsen. Skipet hadde en toppfart på 11 knop.
Westfal-Larsen døpte et nytt skip "Orkanger" i 1955 (bildet). Dette var et større fartøy, bygd i Skottland.
Det norske rederiet solgte "Orkanger" for 450 000 dollar i 1968. Skipets nye navn ble "Bayete". Den tidligere "Orkanger" ble levert til opphogging i 1974.
I 1970 ble tankskipet "Orkanger" nummer tre (nederste bilde) levert - denne gang fra Nylands Mek i Oslo.
Båten fikk Panama-flagg og navnet "Stainless Orkanger" i 1992. Senere samme år forsvant Orkanger-navnet til fordel for "Stainless Fighter". Høsten 1988 sprang skipet lekk ved Rio Grande og slapp ut svovelsyre. Båten ble sendt til opphogging i 1999.
Orkanger-navnet gikk altså ut av sjøfartshistorien i 1992.
De aller fleste av Westfal-Larsens skip fikk navn med endingen "anger". Noen var ekte stedsnavn, andre var rene konstruksjoner.
Du finner mer informasjon på disse lenkene:
Orkanger I.
Orkanger II.
Orkanger III.
Anger-båtene.
Publisert 24.07.2009 |