Orkdalslista vil fylle opp Grønøra med containere, inkludert området på bildet. Ordfører Gunnar H. Lysholm ser for seg 350 dekar (50 fotballbaner) med gods. Småbylista Orkdal og Venstre er uenige. Hva mener de andre partiene? Hva mener du? Orkanger Vel har skrevet brev med konkrete spørsmål til kommunen etter ordførerens utspill. Les brevet nedenfor.
Orkanger Vel er bekymret for støy, miljø- og trafikkbelastning dersom Orkdal kommune skal sette av 350 dekar til containerhavn på Grønøra. Velforeninga er særlig opptatt av trafikkbelastninga på Havneveien ved Gammelosen og Terna.
Styret i Orkanger Velforening sendte følgende brev 24.august:
"Til ordfører og rådmann
Orkanger som containerhavn
Ifølge ordfører Gunnar H. Lysholm er Orkdal kommune innstilt på å bruke inntil 350 nye dekar på Grønøra til containerhavn.
En slik arealbruk reiser flere spørsmål om miljø, støy, transport, trafikksikkerhet og sysselsettingseffekt. De politiske partiene bør diskutere om containerhavn er det som vil gi flest arbeidsplasser og mest framtidsrettet næringsutvikling i miljøkommunen Orkdal.
Styret i Orkanger Velforening er opptatt av nærmiljø og stedsutvikling. Vi håper den politiske og/eller administrative ledelsen i Orkdal kommune kan svare på følgende:
1. Foreligger det trafikkdata for Havneveien? Vet Orkdal kommune hvordan belastningen har utviklet seg de siste årene fordelt på lette kjøretøyer og tungtrafikk? Hvis ikke vil Orkanger Vel be om at trafikktellinger blir igangsatt.
2. Har Orkdal kommune prognoser som viser forventet trafikkvekst ved utbygging av containerhavn? Hvis ikke bør prognoser utarbeides snarest.
3. Skal økende tungtrafikk gå etter Havneveien, eller vil tungtrafikk bli kanalisert til E39?
4. Er E39 med fire rundkjøringer på Bårdshaug tilpasset transportbehovet ved ei stor containerhavn?
5. Ordføreren peker i ST 20. august på flere områder som framtidig lagerplass for containere. Ett av dem er ei tomt inntil Gammelosen der det i dag lagres tømmer. Har Orkdal kommune laget prognoser som viser de miljømessige og trafikksikkerhetsmessige følgene av interntransport mellom ulike deler av Grønøra?
Orkdal kommune har vedtatt å være en foregangskommune innen miljø (Orkdal 2040). I arbeidet med Orkdal 2040 sa varaordfører Oddbjørn Bang i ST at han vil prioritere å åpne Orkanger mot sjøen.
Havneveien er i dag en barriere mot sjøen. Barrieren blir høyere for hvert vogntog som kjører der.
Styret i Orkanger Vel"
Havneveien (bildet over) er allerede tungt belastet. Samtidig er spørsmålet om bruken av knappe næringsarealer viktig: Skal vi lagre containere der, eller prøve å etablere produksjon som gir flest mulig arbeidsplasser?
Ordfører Gunnar H. Lysholm argumenterer kraftig for containere.
Orkdal kommune har vedtatt i overordnede planer å satse på "grønn" og bærekraftig produksjon.
Publisert 29.08.2011 |