Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Elkem-brev i tolvte time: Mer drama om Havneveien

DSC_0003.JPG

I over ett år har stenging av Havneveien vært politisk tema. Dagen før kommunestyret skal avgjøre saken, sender Elkem Thamshavn brev:
* Trailere fra Elkem kommer ikke opp på E39 på grunn av en krapp sving.
* Med stengt Havnevei må de kjøre Thamshavnveien forbi Strandheim og Orkanger barnehage.

Verksdirektør Steinar Talle sendte brevet til ordfører Gunnar H. Lysholm tirsdag.Lysholm videresendte slik at alle partier kunne diskutere saken på gruppemøter tirsdag kveld.

Stenging av Havneveien skal etter planen avgjøres endelig i dag, onsdag.

Tippet 20-15 i kommunestyret
Formannskapet anbefalte stenging med 6 mot 5 stemmer sist onsdag. Etter uttalelser fra ordfører Gunnar H. Lysholm i ST før helga lå det an til klart flertall i kommunestyret for å stenge. Høyres Joar Syrstadeng tippet 20-15 for stenging.

Så kom en påstand om at det er fysisk umulig å svinge opp på E39 fra Elkem Thamshavn, som er fast bruker av Havneveien.

Dette skriver Elkem-direktøren til Orkdal kommune:

Trailerne "...må da kjøre via Strandheim, forbi barnehagen og til Blåsmo-krysset (flere fartsdumper)" - noe Talle betegner som en stor miljømessig belastning. I tillegg kommer merkostnader på 1,5-2 mill. kr. per år pga omveien via Bårdshaug.

Ifølge brevet har Elkem hele tiden trodd at man ville få dispensasjon fra et gjennomkjøringsforbud.

Dispensasjon har riktignok vært tema i debatten. Men i et svært mangelfullt saksframlegg skriver rådmannen at Orkdal kommune ikke kan forskjellsbehandle næringsaktører ved å gi Elkem dispensasjon - uten noen nærmere begrunnelse.

Enda en trailersommer
Nå må trolig Orkdal kommune gjøre undersøkelser man kunne ha gjort for ett år siden, blant annet se på den angivelig umulige svingen ved Elkem.

Mye tyder på at Gammelosen og Nerøra må tåle enda en sommer med støy fra massiv tungtransport på en veg som er kjørt i stykker.

Registreringer viser at Havneveien har ca 340 tunge kjøretøy i snitt per døgn - nesten alt på dagtid. Rådmannen foreslår å stenge veien for trafikk når det er lite eller ingen tungtrafikk - på kveld og natt.

Rådmannen har ikke innhentet trafikkdata fra Elkem. Det leverer bedriften på eget initiativ dagen før saken skal avgjøres. Elkem står for ca 10 prosent av tungtrafikken på Havneveien.

Nøkkeltall fra Elkem:

  • 36 passeringer (18 rundturer) Elkem-Grønøra i snitt per dag.
  • Ca 13 000 transporter per år.
  • Flistrailerne fra flishoggeriet ved Gjølme utgjør den største andelen - 12 per døgn. 
  • Containertransporten til/fra Grønøra Øst er nest største kategori med ca 8 per døgn.

Om Elkem får dispensasjon, feks via en fjernstyrt bom, vil antall tungtransporter per døgn i snitt altså bli redusert fra ca 340 til ca 40 - enda færre dersom det er mulig å kjøre via E39 i den ene retningen.

Full av hull
Rådmannen skriver at slag fra hull i den nedkjørte, kommunale Havneveien øker støyplagen. Det vil koste ca 1,5 mill. kr. å asfaltere veien. Dette er det ikke satt av penger til.

Flere politikere i Orkdal, deriblant varaordfører Oddbjørn Bang, har tatt til orde for å utvikle området mellom Strandheim og Gammelosen, og åpne Orkanger mot fjorden igjen.

I stedet ligger Havneveien som en støyende og trafikkfarlig barriere mellom Nerøra og sjøen.

Hveien.JPG

God sommer, du må regne med mer av dette.  Lite tyder på at Orkdal kommune greier å iverksette tiltak i Havneveien før sommersesongen - om det i det hele tatt kommer tiltak som monner.

 

Publisert 26.05.2015


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse