Statens vegvesen har startet planlegging av gang- og sykkelbru på Bårdshaug. Den nye brua skal bygges tett inntil dagens bru - på sida mot Orkanger. Den er markert som gulhvit strek på illustrasjonen.
Andre gule og hvite streker viser tilkobling til eksisterende og nytt nett for myke trafikanter. Vegvesenet har nå laget et forslag til reguleringsplan som Orkdal kommune skal behandle. Forslaget sier blant annet: - Dagens Bårdshaug bru gir ikke god nok sikkerhet for gående og syklende.
- Den nye brua bygges tre meter fra dagens bru. Bruene skal gå parallelt og blir liggende like høyt for å gi et godt estetisk inntrykk.
- Gang- og sykkelbrua legges nedstrøms dagens bilbru fordi de fleste målpunktene for myke trafikanter ligger på denne sida (Amfi, Europris, Gjølme/Råbygda, Orkanger sentrum mv).
- Brua blir 131 meter lang og 3,5 meter bred mellom rekkverkene.
- Brua skal kobles sammen med ny gang- og sykkelveg ved Amfi og med turstiene langs Orkla.
Orkdal kommune har krevd at det bygges gang- og sykkelbru før trafikken settes på ny E39 Harangen-Høgkjølen. Denne vegstrekningen er nå under bygging. Det går ikke an å hekte ei bru utenpå dagens bilbru. Konstruksjonen er for svak.
6000 biler i døgnet. Trafikken over Bårdshaugbrua er på 4 700 kjøretøy i snitt per døgn. Den vil øke med ca 1 400 kjøretøy per døgn til 6 100 når ny E39 føres over brua. I framtida er det også ventet mer trafikk fra Grønøra/havna og fra Ørland/Agdenes. Vigorbrua Orkdal kommune og Statens vegvesen leter nå etter løsninger også for en annen trafikkfelle; Grønørbua (Vigorbrua). Her kan forholdene utbedres mye enklere. Denne brua representerer et stygt brudd i et ellers godt nett for myke trafikanter mellom Råbygda/Gjølme og Orkanger. Brua svekker dermed verdien av hele nettet. Orkanger Vel og Råbygda Vel tok opp denne saken i fjor sommer.
Slik er Bårdshaugbrua i dag. Nybrua kommer tre meter utenfor rekkverket på bildet:
Publisert 02.09.2013 |