En kortere veg og gang- og sykkelveg til Orkanger er siste halmstrå for å få til boligbygging på Ustjåren. Ustjåren hører i dag til Grøtte krets. Fylkesmannen krever i tillegg massiv utbygging andre steder før noen eventuelt kan bygge eneboliger i "Orkdals svar på Byåsen."
Dette framgår av forhandlingene mellom Orkdal kommune og Fylkesmannen om bestemmelser i kommunens nye arealplan. Trolig vil det ta mange tiår før en eventuell utbygging kan starte.
Bakgrunnen: Ustjåren som gigantisk boligområde har blitt en politisk symbolsak (ta hele Orkdal i bruk). Kravet om stort boligfelt et også virkemiddel for å få erstattet den elendige fylkesvegen til Ustjåren. Flertallet i kommunestyret har gått inn for å regulere et område som kan romme 900 (!) boliger. Flertallet vil også ha et svært område i Knyken/Rislia. Problemene: Begge prosjektene strider mot nasjonal miljø- og klimapolitikk, som Fylkesmannen skal se til at kommunene følger. Boligbygging skal skje nær sentra og kollektivknutepunkt for å redusere utslipp fra transport generelt og bilkjøring spesielt. Både Ustjåren og Knyken/Rislia ligger langt unna slike funksjoner. De mangler dessuten gang- og sykkelveger som kan gi folk en trygg mulighet til ikke å kjøre. Utslipp av klimagasser fra transport vil øke.
I tillegg 1 - skoleskyss: Begge områdene ligger mer enn fire kilometer fra skole. Det betyr at alle barna vil ha krav på gratis skoleskyss, som fylket må betale. (Ved å bygge ny veg for å få til boligbygging vil fylkeskommunen altså pådra seg økte skyssutgifter). Orkdal kommune har vedtatt folkehelse som overordnet mål. Skoleskyss og bilkjøring til fritidsaktiviteter motvirker god folkehelse. I tillegg 2 -nok tomter fra før: Orkdal kommune har allerede en svær reserve med regulerte tomter for eneboliger som ligger nærmere skole, sentrumsfunksjoner og/eller kollektivtilbud. Fylkesmannen sier derfor nei til Ustjåren og Knyken/Rislia - med mindre Orkdal kommune lager såkalte rekkefølgebestemmelser som sikrer miljømessig bedre utbygging først. Nå er det forhandlet i et par runder. Fylkesmannen har gitt etter en smule, og stiller nå følgende krav: Ustjåren Utbygging kan starte når: * 70 prosent av tomtene på Joplassen, Gjølme, Kleivan og Kvamslia er utbygd. * Det er bygd ny og kortere veg og gang-/sykkeltilbud til Orkanger (ikke Fannrem/Grøtte). Knyken/Rislia Kan bygges ut når: * 70 prosent av tomtene på Ustjåren er bebygd. * Gang- og sykkelveg er bygd til til Fannrem. Hva betyr det i praksis? Trolig at det vil ta flere tiår før det - eventuelt - kommer omfattende boligbygging på Ustjåren. Reservene i mer miljøvennlige felt er store, og boligbygginga i Orkdal går sakte. Knyken/Rislia virker fullstendig urealistisk i og med at Ustjåren skal komme først. I tillegg må det finnes utbyggere som mener det er et marked for å investere langt fra sentrum.
PS: Denne artikkelen er ikke ment som et innlegg i debatten for eller mot utbygging på Ustjåren. Derimot kan den muligens gi et mer realistisk bilde av Ustjåren-prosjektet enn hva som har kommet fram i en del oppslag i ST. Politisk spill Ideen om Ustjåren som det store utbyggingsområdet i Orkdal har blitt en viktig politisk sak og inngår i det politiske spillet mellom partiene. Veg til Ustjåren ble også tatt inn som prosjekt i det første utkastet til Miljøpakke Orkdal - altså at bompenger fra E39 skal være med og finansiere en ny fylkesveg til et nytt boligområde.
Hans Kringstad
Publisert 22.09.2014 |