Poltikerne er enige: Amfi må bygge om gang og sykkelvegen ved Statens Hus slik at gående og syklende skiller lag. Totalt investeres det ca. 350 mill. kr. i sentret. Nå har det oppstått tvist med kommunen om et lite beløp.
Uenigheten gjelder gang- og sykkelvegen mellom de to rundkjøringene ved Amfi (Statens Hus) og veien mot Bårdshaugbrua (bildet over). 140 meter Strekningen er 140 meter. Den inngår i reguleringsplanen for Nye Amfi. I en såkalt rekkefølgebestemmelse heter det at utbygger er pålagt å gjøre om den kombinerte gang- og sykkelvegen til sykkelveg og fortau adskilt.
Amfi hevder nå at det finnes en avtale om at dette er Orkdal kommunes ansvar. Orkdal kommune (rådmannen) mener å kunne bevise at det ikke finnes noen slik avtale. Ingen støttet Amfis påstand Alle politikerne i hovedutvalg forvaltning følger rådmannen. Konklusjon: Amfi må ta kostnaden med å bygge om for å bedre forholdene for myke trafikanter. Orkdal kommune har vedtatt en sykkelstrategi som sier at gående og syklende skal skilles fra hverandre på store deler av strekningen mellom Orkanger og Follo. Flere tvistesaker Tvisten om utbygging av sykkeltilbud er ikke enestående: OTI-eierne hadde langvarige diskusjoner med Orkdal kommune om et pålegg (rekkefølgebestemmelse) om utbygging for syklister langs Tverradkomsten. Kostnaden ville utgjøre en marginal del av investeringene i utvidet senter. OTI-sentret har som kjent ikke startet noen utbygging selv om sentrets planer var klare før Amfi. Også på Bårdshaug Vest - mot Byggmix - er det krav om tilbud for gående og syklende. Der har utbygger i ettertid fått utsettelse inntil det er etablert flere virksomheter på området. Den omstridte strekningen ligger rett innenfor den grønne, stiplede linja til høyre på kartet.
Publisert 11.09.2014 |