Orkdal kommune sikrer ikke utviklingshemmede over 18 år de tjenestene de har krav på. Loven er brutt og styringssystemet i kommunen har sviktet. Det slår Fylkesmannen fast i en tilsynsrapport.
Fylkesmannen har undersøkt forholdene ved bofellesskap for voksne med psykisk utviklingshemming. Konklusjonen er to avvik (brudd på blant annet Lov om helse- og omsorgstjenester). 1. Orkdal kommune sikrer ikke forsvarlig tildeling av hjelp (personlig assistanse). 2. Orkdal kommune sikrer ikke forsvarlig gjennomføring av hjelp (personlig assistanse). Her er noe av det konkrete grunnlaget for kritikken: - Manglende dokumentasjon på at den enkeltes behov er kartlagt.
- Mangel på tiltaksplaner som skal gi den enkelte bruker økt selvstendighet og mestring.
- Vedtak om hjelp er ikke fulgt opp, feks ved å øke bemanning når noen er tildelt mer assistanse.
- Eksempler på at for lav bemanning fører til at brukere ikke får (nok) aktiviteter utenfor boligen.
- Enkelte brukere føler seg ensomme og utrygge.
- Sårbart opplegg der en person alene har ansvar for bolig med flere brukere.
- Ikke praksis for å kreve politiattest ved ansettelser.
- Ikke gode nok rutiner for opptelling av medisin ved alle boligene.
- Ansatte ønsker opplæring og kompetanse.
Hjemmetjenesten Det er hjemmetjenesten som gir assistanse til brukerne av bofellesskap. I rapporten heter det at hjemmetjenesten skal omorganiseres. Det blir også påpekt at Orkdal kommune er innstilt på å heve kompetansen ved å ansette personell med høgskoleutdanning. Fylkesmannen skriver at kommunens styringssystem med tjenester til utviklingshemmede har sviktet, og at det er viktig med et godt styringssystem. Det skyldes at mange brukere ikke kan si fra selv når noe er galt.
Publisert 07.12.2016 |