* Fylket setter ikke opp ringbuss for Orkanger og omegn.
* Gammelhallen (bildet) rives snart for 800 000 kroner. * Flishoggeriet er på desperat jakt etter ny tomt. * Ulovlige garasjer - trussel om døgnbot mot politiker. Det er noe av menyen når de politiske møtene starter igjen i dag.
Gammelhallen: Har vært en kilde til fortvilelse i mange år; lekk, kald og med dårlig dekke og lys. Den skal rives nå når en ny bane 3 står klar i høst etter mange, mange års kamp. Da forsvinner et problem, men også et lite stykke orkangerhistorie. Hallen ble reist i 1974 med plastduk og asfaltgolv. Det skjedde etter intenst dugnadsarbeid og tikronerulling på Orkanger. Orkla-Dagene skaffet penger.
Orkdal kommune har lyst ut anbudskonkurranse for rivinga. Både profesjonelle og lag og foreninger er invitert. Rådmannen anbefaler det laveste av tre tilbud. AF Decom AS (Nordens største rivingsentreprenør) vil ha 800 000 for å fjerne hallen. Ingen ringbuss: Ringbuss for Orkanger og omegn var en av ideene politikerne samlet seg om under Orkdal 2040, som ble vedtatt i 2010. Tre år senere går det ingen ringbuss her, og den kommer heller ikke med det første. AtB/fylket har ansvar for busstilbudet. Kommunen har arbeidet for å få ringbuss, men AtB har valgt å ikke legge inn lokalbuss internt i Orkdal i nytt anbudsgrunnlag. Rådmannen mener dette er skuffende. Et tidligere forsøk strandet på grunn av få passasjerer.
Nye bussruter starter mandag 19.august. For pendlere til og fra Trondheim blir tilbudet enda bedre med avganger hvert tiende minutt i rushtid. Det blir også pendlerbuss til/fra Grønøra. Flisterminalen: Allskogs såkalte flishoggeri på Grønøra/Gjølme (bildet under) må vekk innen ett år. Grunneieren har sagt opp leieavtalen. Terminalen tar imot enorme mengder tømmer, og leverer flis til Elkem Thamshavn.
Også tømmerlageret nær Gammelosen skal vekk fordi kommunen vil selge tomta. Allskog skriver til kommunen at man trenger tomt til ny terminal fort. Den må være rimelig og ligge nær Elkem og havn. Selskapet har funnet en mulighet på Trettøya. Rådmannen ber politikerne si nei fordi dette er dyrkamark. Framtidig plassering av flisterminal og tømmerlager vil ha følger for trafikkforholdene på Orkanger. Tømmer- og flistrafikken ved Gammelosen og etter Havneveien er formidabel. Allskog skriver at det kommer ca 60 000 kbm tømmer i året inn til terminalen for å betjene Elkem. I tillegg går det 40-50 000 kbm tømmer inn på lageret før det skipes ut. Garasjer til besvær: Politikerne i hovedutvalg forvaltning må avgjøre skjebnen til to garasjer som er ulovlig plassert. Den ene eieren er selv medlem i hovedutvalget - Sverre Magne Fagerholt på Orkdalslista. Den garasjen står på Fannrem. Den andre garasjen står i Fjordgata 25 på Nerøra. Begge garasjene er plassert for nær veg. Den på Fannrem står "helt uti vegen" (Eksisvegen) ifølge rådmannens saksframlegg. Den i Fjordgata er plassert 1,8 meter fra vegen, mens byggetillatelsen og reguleringsplanen sier minst 3 meter. Døgnbøter? Rådmannen har skrevet identiske saksframlegg: Garasjene må rives og flyttes, eller eierne må sende ny fullstendig søknad - noe som også innebærer en ny sjanse. Hvis "det ulovlige forholdet" vedvarer etter 15.oktober foreslår rådmannen 500 kroner i bot hver dag. Flyktninger: Staten ber Orkdal kommune bosette 30 flyktninger neste år fordi mange venter på et sted å bo. Rådmannen anbefaler politikerne å holde seg til 20, som er et langtidsvedtak. Hovedgrunnen er press på boligmarkedet. Mange av flyktningene får innvilget familiegjenforening (familie får flytte til Norge) slik at det reelle antallet bosatte blir høyere enn 20. I fjor bosatte derfor Orkdal 31 flyktninger - ett av de høyeste tallene noensinne. Rådmannen skriver at at en større andel flyktninger enn før velger å bli boende i Orkdal.
Publisert 13.08.2013 |