Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Orkanger storhavn: Vegvesenet slakter trafikkutredning

IMG_1715.jpg

Statens vegvesen slakter langt på vei utredningen av trafikkforhold på Orkanger knyttet til mulig storhavn. Vegvesenet bruket uttrykk som "misvisende", "ulogisk" og "mangelfull". Samtidig peker fagfolkene på at tungtrafikken på Orkanger bør gå via E39.

Sør-Trøndelag fylkeskommune antyder derimot at tungtrafikk bør gå via Gammelosen, for da blir det kortere til den planlagte godsterminalen på Torgård.

Det går fram av høringsuttalelser til forslaget til reguleringsplan for Grønøra Vest, altså storhavn. Ved siden av hensyn til fisk, fugl og andre naturverdier, står trafikk sentralt.

Trailerbyen Orkanger
Det er naturlig siden Orkanger er et knutepunkt for tungtrafikk uten et vegsystem tilpasset en slik oppgave - og uten håp om noen løsning på veldig mange år.

Havnas konsulenter har laget analyser som en del av kunnskapsgrunnlaget for å kunne bygge ut storhavn. Analysene beskriver trafikkmengder og trafikkstrømmer i dag og i framtida.

Helt avgjørende er hvor mye mer tungtrafikk som kommer og hvor den skal kjøre. Konkret gjelder dette blant annet om Nerøra/Gammelosveien (tidligere Havneveien) skal fortsette som transportåre for tungtrafikk.

DSC_0017.JPG
Orkanger er knutepunkt for tungtransport uten veg for tungtransport. Fylkeskommunen ser gjerne at trailerne går gjennom bomiljø hvis det er korteste veg mellom Grønøra og jernbane.

Statens vegvesen er sterkt kritisk til deler av trafikkanalysen, blant annet:

* Mangelfulle tellinger:
Trafikktellinger i Gammelosveien i 2014 (før bom) ble stoppet kl. 19 og 20 om kvelden. Man har ikke dekt hele døgnet, og følgelig dårlig grunnlag for å konkludere.

* Styr tungtransport til E39:
Statens vegvesen mener analysene overvurderer hvor mye av trafikken fra et utbygd Grønøra Vest som vil gå i Gammelosveien, men skriver at uansett...:
"Av hensyn til lokalmiljø og trafikksikkerhet er det ønskelig at trafikken til Havna går via E39"
. Det begrunnes særlig med mengden tungtransport.

* Havnetrafikk i sentrum:
Analysene "antar" at trafikken fra Grønøra sør/øst vil fordele seg likt mellom E39 og Orkanger sentrum. Statens vegvesen skriver at hvis det er riktig, må man unngå at tungtrafikken går via sentrum (jfr påstander om at den allerede går i Tverradkomsten).

* "Kvasiløsning" ved Gammelosen:
Analysene presenterer en modell der Gammelosveien blir stengt for gjennomkjøring, men åpen for trafikk til/fra Havna. Statens vegvesen betegner dette som "konstruert" og en "kvasiløsning" som ikke løser noen problemer, nemlig hensynet til:
1. Trafikksikkerhet.
2. Miljø.
3. Ønsket om å frigjøre områder ut mot sjøen.

* "Misvisende" om kø:
Analysen sier at havnetrafikken fordeler seg slik gjennom døgnet at den ikke vil gi særlig mer kø og forsinkelser i rushtid. Statens vegvesen skriver at dette er en misvisende framstilling av data.

* "Ulogisk" om vanskelig kryss:
Krysset E39/Fv 460 ved flishoggeriet på Gjølme: Konsulentene fraråder venstresvingefelt på E39 i retning Orkanger. "Ulogisk" er dommen fra Statens vegvesen, som anbefaler en passeringslomme på E39. Da kan trafikken flyte mot Orkanger fordi om noen må stoppe for møtende trafikk når de skal til venstre til Grønøra.

Statens vegvesen har også en rekke andre råd og kommentarer. Vegvesenet ber om en bedre utredning før en reguleringsplan for storhavn kan vedtas.

Fylket satser på Nerøra
Sør-Trøndelag fylkeskommune er derimot mest opptatt av at Orkanger skal serve en ny godsterminal på Torgård best mulig. Det betyr korteste vei mellom havn og jernbane - altså Gammelosen/Nerøra. Vedtaket er riktignok litt ullent, men kan vanskelig tolkes på annen måte.

MDG, SV og Venstre foreslo ny utredning av Thamshavn nord og Børsberga i stedet for Orkanger. Dette er områder nærmere Torgård og uten behov for å sende tungtransporten gjennom bomiljø og friområder. De tre partiene ble stående alene.

DSC_0017.JPG

I høst kan Gammelosveien bli åpnet for massiv tungtransport igjen også utenfor dagtid. Senterpartiets Rasmus Skålholt har bestemt seg allerede før det foreligger trafikktall som kan si noe om effekten av bommen.

 

Publisert 01.04.2017


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse