Amfi bygde Orkdalsveien feil ved utvidelse av varehuset - i strid med både byggetillatelse og reguleringsplan. Kryssing er for farlig for fotgjengere, ifølge vegvesenets regler. Nå ber selskapet Amfi/Bårdshaug Nord om å få godkjent Orkdalsveien likevel.
Rådmannen ber politikerne stå på kravet om en løsning slik det var enighet om. Dette er saken: I 50-sone skal gangfelt bare krysse ett kjørefelt i hver retning. Det sier Statens Vegvesens håndbøker/vegnormalen. Flere biler i bredden gjør trafikkbildet mer uoversiktlig, krever lengre tid for kryssing - og øker dermed riskoen for at fotgjengere blir påkjørt. Da Amfi bygde ut måtte også avkjørselen og området ved rundkjøringa tilpasses utvidelsen. Både reguleringsplan og byggetillatelse var klar: Kun ett kjørefelt i hver retning i gangfeltet. Ifølge rådmannen var dette grundig diskutert og avklart med utbygger.
Men Amfi/Bårdshaug Nord bygde likevel med to kjørefelt i sørgående retning. Dette var en av flere feil Orkdal kommune oppdaget ved tilsyn. Rådmannen påpeker at området er uoversiktlig og krevende for fotgjengere og syklister. Ved å snevre inn til ett felt på en kort strekning ved fotgjengerovergangen, vil også en annen feil bli utbedret: For bratt Amfi har bygd med for bratt stigning i gangsonen mellom inngangen og Orkdalsveien. Stigningen er i strid med vegnormalen/universell utforming. Ved å snevre inn Orkdalsveien til ett felt akkurat her, vil det bli plass til å slake ut bakken. Amfi argumenterer for å få godkjent den feilaktige løsningen fordi farten på biltrafikken i praksis er lavere enn 50 km/t så nær rundkjøringa. (På den annen side regnes gangfelt nær rundkjøringer som en risiko for fotgjengere). Nekter å bygge sykkelveg I tillegg har Amfi latt være å bygge separat sykkelveg ved Statens Hus øst for Orkdalsveien. Dette var en såkalt rekkefølgebestemmelse ved utbygging. Amfi protesterte i ettertid, men et enstemmig politisk vedtak fastholdt kravet. Mer enn ett år etter vedtaket har Amfi fortsatt ikke bygd. Selskapet mener Orkdal kommune må spleise. Orkdal kommune har vedtatt å prioritere myke trafikanter. Bilen har likevel fått de fleste fordeler ved Amfi-utbygginga.
Harde og myke trafikanter, og uoversiktlige forhold: All snøen gjør det vanskelig å se at det er to kjørefelt mot sør der fotgjengere krysser Orkdalsveien.
Publisert 05.02.2016 |