* Utrede samarbeid for sentrumsgata med Orkdal kommune som part. * På sikt omforme Bårdshaug Øst (bildet) fra verksted/lager til handel, kontor og bolig. * El-sykler for ansatte i kommunene. * Krafttak for bedre kollektivtilbud og pendlerparkering i Orkdal.
Dette er noen av mange såkalte tekstforslag alle partier i formannskapet var enige om da budsjettet var til behandling onsdag. I tillegg til å fordele penger, vedtar politikerne også å starte utredninger og andre tiltak som ikke må inn som kostnad i budsjettet i første omgang. Flertallsgruppen (Sp, Orkdalslista, Høyre, Pensjonistpartiet, Venstre, Frp og KrF) og mindretallet (Ap, Småbylidts, SV) er enige om det meste, Her er noen av de "pengeløse" vedtakene (endelig vedtak i kommunestyret 16/12).
Fra flertallsgruppen: 2040-UTVALG Kommunestyret har vedtatt en 2040-plan. Det er ønskelig å sette trykk på gjennomføringen av tiltakene i planen for å videreutvikle Orklaparken og Orkanger som regionsenter. Et slikt utvalg bør være sammensatt fra ulike premissleverandører som f.eks. velforeninger, politikere, kommuneadministrasjon og næringsforening/næringsliv. Rådmannen bes vurdere sammensetningen av utvalget og arbeidsområde. Rådmannen fremmer en sak innen 01.05.16. Tillegg fra Ap, Småbylista, SV: Arbeidsoppgaver for utvalget er bl.a. * Utrede modell for trepartssamarbeid mellom Orkdal kommune, næringsdrivende og gårdeiere i sentrumsgata etter mønster fra sentrum i større byer. * Starte arbeidet med sikte på omforming av Bårdshaug Øst – mellom Franslykkja, Skysstasjonen og E39 - fra verksteder/maskin/lager til sentrumsfunksjoner som varehandel, kontor og bolig. Enstemmig vedtatt.
Handlegata er viktig for stedets attraktivitet, men samtidig svært sårbar. Lignende gater har havnet i en nedadgående spiral og dødd ut andre steder. Nå vil muligens Orkdal kommune gå inn i et målrettet arbeid for å styrke en bykjerne med små nisjebutikker og serveringssteder.
BEDRE KOLLEKTIVTILBUD I ORKDAL Orkdal har et godt busstilbud – særlig i nedre del av kommunen og i retning Trondheim. Men med f.eks. 5 takstsoner bare i Orkdal er busstilbudet ikke tilrettelagt for bruk innen kommunens grenser. Derfor får Rådmannen i oppgave å kontakte fylkeskommunen/AtB om følgende: • Vi ønsker én takstsone innad i Orkdal: Nå koster f.eks. ordinær billett Svorkmo-Orkanger kr.66, mens Børsa-Trondheim koster kr.38. Med lavere takst vil flere barn/unge kunne bruke buss til fritidsaktiviteter. AtBs app (Mobillett) fungerer heller ikke sør for Fannrem, og det oppnås derfor ikke rabatt på enkeltbilletter. • Vi ønsker å kunne reise gratis med barn i helgene slik som i Stor-Trondheim. Der kan voksne ta med inntil 4 barn gratis per løste voksenbillett innenfor Stor-Trondheim (kr. 38). I/fra Orkdal må betale fullpris for voksen og rabatterte billetter for egne barn (f.eks. Orkdal-Trondheim ca. kr.100 for voksen, pluss barnebillettene). • Barnehagene og skolene i Orkdal har et økende behov for å bruke buss, f.eks. til bruk av Orklahallen, Klatrehallen og til et framtidig svømmeanlegg/folkehelsesenter. Behovet har blitt forsterket av at AtB har begrenset skoleelevenes muligheter for å ta med sykkel på bussen til skolen. Vi ønsker derfor en avtale som gir skoler og barnehager mulighet for å bruke rutebusser «gratis» i skoletida, slik de har i Trondheim. Frist 01.10.2016 Enstemmig vedtatt PENDLERPARKERING (PARK & RIDE) Orkdal har et svært godt busstilbud til våre pendlere. Parkeringsmulighetene for folk som bruker egen bil til bussholdeplassene begynner å bli begrenset. Flertallsgruppen ber om en utredning over ledige områder for slik parkering og kostnader ved opparbeidelse. Frist: 01.05.16. Enstemmig vedtatt.
SOMMERÅPEN SFO Flertallsgruppen foreslår at det etableres
sommeråpen SFO i Orkdal. Dette gjelder 4 uker i sommerferie. Det kan
organiseres ved at det lages et tilbud på en skole, og at barn fra andre
skoler kan samles der. Kostnaden anslås til ca. 60.000,- pr. år. Utgiften dekkesopp ved økt foreldrebetaling. Gjennomføres fra og med sommeren 2016.
Fra Ap, Småbylista, SV: GRØNØRBRUA TRAFIKKSIKKERHET Rådmannen utreder i samråd med Statens vegvesen kostnader, kostnadsfordeling og tekniske løsninger for å få til bredt nok fortau til at det kan brøytes. Aktuell løsning er å snevre inn til ett kjørefelt med lysregulering. Frist: 1.mai 2016. Bakgrunn: Grønørbrua er skolevei Råbygda-Orkanger og forbindelsen mellom for myke trafikanter mellom Råbygda og Idrettsparken, hallene, Gammelosen og sentrum. Brua representerer et sikkerhetsmessig standardbrudd som reduserer nytteverdien av hele gang- og sykkelvegen. Den fører til at barn blir kjørt eller tar skolebuss i stedet for å sykle. Sikring av brua vil ha effekt både på trafikksikkerhet, folkehelse og miljø. Tiltaket kan reverseres ved bygging av separat gang- og sykkelbru. Det er uklart når det evt. vil skje. Enstemmig vedtatt. Orkdal kommune skal kontakte Statens vegvesen for å finne ut om man sammen kan sikre Grønørbrua, som er skolevei og viktigste lenke Råbygda-Orkanger for myke trafikanter.
EL-SYKLER FOR ANSATTE Rådmannen legger fram forslag til ordning med el-sykler for ansatte i Orkdal kommune, inkludert oversikt over hvilke tjenester som er aktuelle. Frist: 1. mai 2016. Bakgrunn: El-sykler vil erstatte korte bilturer med miljøvennlig transport, redusere kostnader til bilhold og virke helsefremmende/redusere sykefravær. Frist: 1. mai 2016. Enstemmig vedtatt. PROGRAM FOR REDUSERT BILKJØRING TIL SKOLENE Rådmannen lager program som kombinerer trafikksikkerhet og holdningsskapende arbeid i samarbeid mellom skolene og FAU med mindre bilbruk som formål. Frist: 1. august 2016 Enstemmig vedtatt. Mindretallet laget også et forslag om plan for marledsføring i tilfelle det ikke ville bli bevilget penger. Flertallet foreslår 300 000 i 2016, og mindretallet 500 000, så tekstforslaget ble ikke fremmet. Det forklarer uansett hvordan stadig flere ser ut tilå tenke også blant folkevalgte, og varutformet slik: MARKEDSFØRING Rådmannen utarbeider i samarbeid med lokalt næringsliv en konkret plan for markedsføring av Orkanger by/Orkdal kommune, med sikte på finansiering og gjennomføring i perioden 2017-2019. Planens formål er todelt; økt tilflytting til kommunen og bedre rekruttering til offentlig sektor og private bedrifter. Planen skal inneholde konkrete virkemidler, oversikt over målgrupper, plattformer for markedsføring, budsjett og finansiering. Bakgrunn: Næringslivets behov: Å stimulere til økt tilflytting er et av Orkdal kommunes mest effektive virkemidler for å styrke lokalt næringsliv. Vansker med å rekruttere nøkkelpersonell hindrer utvikling av lokale foretak. Spørreundersøkelser i regi av næringslivet (Storbyundersøkelsen 2013) viser at bedriftene selv mener at markedsføring/synliggjøring av lokalsamfunnets muligheter er det viktigste kommunene kan gjøre for næringslivet. Orkdal kommunes behov: Rådmannen beskriver hard og økende konkurranse om viktig arbeidskraft, blant annet innen helse- og omsorgssektoren. Et opplegg er langt på vei avklart tidligere, uten at det har resultert i samarbeid mellom Orkdal kommune og næringslivet. Samarbeid med næringslivet om målrettet markedsføring har en egenverdi. I prosjektet bør inngå synliggjøring av nøkkelbedrifter i «næringskommune nr. 1» på en egen nettportal. Flere undersøkelser viser at Orkdal kommune er lite kjent, for eksempel blant studenter i Trondheim som representerer framtidig nøkkelpersonell innen næringsliv og offentlig forvaltning. Tilflyttinga til Orkdal er svært lav trass i betydelig boligbygging de to siste årene. Orkdal kommune bør tallfeste en ambisjon om folkevekst knyttet til prosjektet, for eksempel 1,5 % i snitt per år over fem år. Veksten siste fire kvartal var 0,4 %. Dette ble altså ikke nødvendig å stemme over.
Publisert 26.11.2015 |