Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

389 jobber i Orkdal, skatter til Skaun: - Orkanger forsømt

Flyfoto_20140527_020.jpg

* 389 bor i Skaun, men drar på jobb til Orkdal hver dag. Skaun får skatteinntektene.
* Bare 74 pendler motsatt vei. Skaun vokser som bokommune mens Orkdal/Orkanger sliter med ryktet som industristed.
* Mange har forsømt Orkanger, heter det i et møtereferat om transport i samarbeidsorganet Orkdalsregionen.

Politikere i andre kommuner mener at "mange" har forsømt Orkanger og at det burde ha vært jobbet bedre med vegløsninger pga havna. Men skjer det noe? Les mer om det nederst.

Først: Pendling og salget av Havna som liksom Lotto-gevinst
Orkdal har en netto innpendling fra Skaun på 315 personer (389 inn, 74 ut - 2013-tall).

Ordføreren i Skaun sier til ST at han tror mange vil bo i Skaun hvis de får jobb pga havneutbygging på Orkanger.

Ordfører Gunnar H. Lysholm og deler av administrasjonen hans prøver feilaktig å framstille vedtaket om storhavn som en Lotto-gevinst. Det skyldes et anslag på minst 240 arbeidsplasser innen 2040 (25 år!).

Lysholm & co lar være å snakke om en rekke problemer, og her er tre av dem:

1) Regner ikke inn tap:
240 arbeidsplasser er et bruttoanslag. Utredningen regner ikke inn mulige tap av arbeidsplasser pga tapt omdømme og sviktende tilflytting. Følgende står svart på hvitt i konsulentutredningen:
"Problemstillinger som trafikale forhold og andre konsekvenser for lokalområdet i form av støy, vurdering av friluftsgoder og virkning på boligverdiene i området berøres ikke i rapporten."

Oversatt: Orkdal kan miste både eksisterende arbeidsplasser og gå glipp av muligheten til å få framtidige kompetansearbeidsplasser fordi folk ikke vil bo i et trailerknutepunkt.

I verste fall går vi i minus i sysselsetting innen 2040. Det blir i så fall straffen for at Orkdal kommune solgte til Havna uten å sikre seg garanti fra staten for vegløsninger.

2) Lager - ikke industriproduksjon:
Planlagt utbygging av havna er ikke industriutvikling, slik vi fikk ved tidligere utbygging. Arealene skal nå brukes til lager og transport, en type virksomhet andre ikke vil ha nær sentrum. Den gir store ulemper, få arbeidsplasser per mål (1) og få eller ingen kompetansearbeidsplasser.

3) Jobb her, bo i annen kommune:
De som får arbeid kan velge å bo i andre kommuner og betale skatt dit. Punkt 1 og 3 betyr at Orkdal mister arbeidsplasser og skatteinntekter. Nettopp det er hva tilfellet Skaun viser til: Folk kan bo og skatte i Skaun og jobbe i Orkdal (eller Trondheim).

Over 800 pendler fra Skaun, Meldal og Agdenes
Allerede i dag (2013-tall) har Orkdal følgende netto innpendling fra nabokommunene:

315 fra Skaun
200 fra Meldal
50 fra Agdenes
565 i sum

Netto er forskjellen på antallet som pendler inn til Orkdal og ut av Orkdal til disse kommunene. Totalt antall innpendlere fra de tre kommunene er over 800.

Støy her - skatt hos naboen
Orkdal (først og fremst Orkanger) får støy- og trafikkproblemer. Nabokommunene får skatteinntekter.

Ved et nærmest betingelsesløst salg til Havna (eid 78 prosent av Trondheim kommune) har Orkdal kommune gitt fra seg forhandlingskortet for å få hjelp av staten. Kommunen er uten gjennomslagskraft i departementet og på Stortinget.

Ordfører Gunnar H. Lysholm har bedt om verbal støtte til arbeid for vegløsning av nabokommunene i samarbeidsorganet Orkdalsregionen. Naboene er i det minste enige i at Orkdal og Orkanger har et problem. I referatet fra et møte tidligere i år heter det litt oppsiktsvekkende at:

* "På kort sikt er utfordringene rundt Orkanger de viktigste, og mange har forsømt seg."
(Hvem som har forsømt seg står ikke, men det er ingen tvil om at Orkdal kommune har sviktet egne innbyggere og bomiljø).

* "Det burde ha vært jobbet med situasjonen rundt Orkanger. Kanskje burde det settes på mer personell for å få til en løsning på Orkanger."
(Ja, kanskje det er på tide å jobbe mer og profesjonelt? Vi er mange år for seint ute. Formuleringene sier sitt om fortsatte forsømmelser).

Orkdal FrP rykket for øvrig ut i ST i dag (tirsdag) med "full utbygging" av havn som valgkampsak. Vedtaket om full utbygging ble fattet allerede i fjor gjennom kommuneplanens arealdel.

PS - nabokommunene om Orkanger:
I fjor prøvde Orkdal kommune å få muntlig støtte (ikke penger) fra naboene i Orkdalsregionen for å utvikle Orkanger som regionalt handelssenter. Hva tror du naboene sa til det?

ST har aldri skrevet om denne ganske pinlige saken. Les i morgen (onsdag) hva andre ordførere sa om Orkanger da ordføreren i Orkdal hadde dratt.

Tverradkomsten.jpg

Det har alltid vært oppfatningen at siden Orkanger er et industristed, kan Orkanger brukes mer eller mindre hensynsløst for å skaffe jobb til folk i regionen. Allskog demonstrerer denne holdningen tydelig ved å true med å sende 60-tonns vogntog gjennom Tverradkomsten. Allskogs mange tusen tømmerbiler skaper knapt en arbeidsplass på Orkanger.

 

Publisert 04.08.2015


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse