Du kan forvente bra service hvis du hevender deg til Orkdal kommune med spørsmål om tekniske tjenester. Det mener Forbrukerrådet etter å ha testet 150 kommuner. Orkdal endte som nummer 23 av de 150 takket være svært gode nettsider og bra svar på mail. På telefon scoret kommunen dårligere.
Forbrukerrådets medarbeidere utga seg for å være vanlige innbyggere. De sendte mail og ringte med spørsmål om blant annet vann- og kloakkavgift, byggesaksgebyrer, feiing og regler for fasadeendringer.
Orkdal fikk 73 av 100 mulige poeng - og dermed karakteren "bra". Bare ti kommuner oppnådde "meget bra".
Forbrukerrådet synes mange av resultatene er direkte nedslående, ifølge Aftenposten.
* En av tre henvendelser til kommunene ble aldri besvart.
* 13 kommuner svarte ikke på en eneste henvendelse.
* Bare 19 kommuner ga raske og gode svar på telefon.
Men i Orkdals tilfelle er resultatet altså godt. Kommuner har for øvrig høye ambisjoner når det gjelder service, åpenhet og det å gi innbyggerne reell innflytelse.
Oppdal kom best ut av kommunene i Sør-Trøndelag med en tredjeplass på landsbasis.
Publisert 21.01.2010 |