* Isfjord Norway skaper 100 arbeidsplasser på ei 20 dekar stor tomt over natta. * Storhavn kan gi 200 arbeidsplasser på 263 dekar innen 2040. Hva
er best hvis du må velge? Svaret bør være enkelt. Nå står Orkdal foran
et avgjørende valg: Hvem skal styre næringsutviklinga her? Orkdal
kommune eller Trondheim Havn?
Dilemmaet: Trondheim Havn har avtale om å kjøpe praktisk talt alt vi har av næringsarealer. Når Grønøra Vest eventuelt er solgt til Havna, kan ikke Orkdal kommune tilby plass til et nytt Isfjord Norway-eventyr. Da bestemmer Havna om det skal jobbe mye folk på Grønøra, eller om vi skal stable konteinere og vaske trailere der. Hiltula-eksemplet Den veletablerte orkdalsbedriften Hiltula vil utvide på Grønøra eller flytte fra Orkdal. Orkdal kommune spør nå pent om Trondheim Havn godtar at Hiltula får kjøpe ni mål av arealene Trondheim Havn har avtale om å overta. Havna vet ikke om eller når den vil kjøpe. Vent og se...
5 x storhavn-gevinsten Isfjord Norway vil gi Orkdal 100-150 arbeidsplasser. Målt i areal er det minst 5-7 ansatte per dekar. Storhavn vil gi mindre enn 1 ansatt per dekar. Tilgjengelig areal er årsaken til at Isfjord flytter fra Trondheim til Orkanger. Havna skaffet seg fort en sterkt troende menighet i Orkdal med planene om å bygge ut for å kunne ta unna 100 000 konteinere (og trailere) per år. Kritiske spørsmål ble avfeid. Daværende ordfører feilinformerte i favør Havna. Vi skeptikere fikk stempel som vantro svikere i valgkampen. Harde fakta Kritikken mot å framstille storhavn som selve frelsen er forsøkt bygd på fakta, bla. fra utredninger om Havna, og ikke på følelser: • Storhavn gir svært få arbeidsplasser per dekar næringsareal. • Næringsarealer blir i stadig større grad et knapphetsgode. Motargumentet har vært at det beste er å selge alt til Trondheim Havn, for noen annen virksomhet får vi uansett ikke. Men det er altså feil. Vi kan beviselig få nye foretak med langt større sysselsettingseffekt enn det ei konteinerhavn gir.
Gode nyheter i kø: * Isfjord Norway er i boks. * Reinertsen vil satse på grønn industri og C02-rensing på Orkanger (Stoltenberg mislyktes med månelanding på Mongstad). * Hiltula vil utvide på Grønøra Vest. * Norsk Kylling er interessert i svære arealer dyrkajord for å overføre utrolige 350 arbeidsplasser fra Støren. Orkdal er med i et finaleheat på tre i kampen om ny fabrikk. Orkanger dårlig egnet Det beste argumentet for ei storhavn på Orkanger er at det ligger ei havn her fra før. Motargumentene er, ved siden av få arbeidsplasser per areal: • Ingen jernbanetilknytning. • Elendige vegløsninger. • Støy og tungtrafikk som kan gjøre Orkdal til et mindre attraktivt sted å bo. • Mulig skade på verneområdet Råbygdfjæra. • Mulig skade på lakseelva Orkla.
Fordeler og ulemper I et samfunnsmessig perspektiv er Orkanger derfor en dårlig løsning for storhavn.
I et lokalt perspektiv må vi slutte å opptre som Havnas heiagjeng. Tida er moden for å veie fordeler og ulemper opp mot hverandre på en nøktern måte.
Hans Kringstad På denne tomta bak OTI kommer Isfjord Norway med minst 100 arbeidsplasser om to år. I mellomtida skal Orkdal kommune bygge et utleiebygg til bedriften, som flytter fra Trondheim. Den 20 dekar store tomta gir rom for utvidelser til virksomhet med 150 ansatte.
Publisert 08.06.2016 |