Orkanger barneskole har laget årsrapport. Noen funn: * God trivsel. * Få rapporter om mobbing. * Faglige resultater under målsetting. * Skolebygget er kaldt og delvis dårlig.
Det fysiske miljøet først: Her er karakteren dårlig, ifølge en undersøkelse blant lærerne. Et av de største problemen kan nå bli løst: Politikerne satte forrige uke av penger til å gjøre noe med elendige dusj- og garderobeforhold på neste års budsjett. Men også skolekjøkkenet er i dårlig forfatning. "Det gjenstår å få gjennomslag for å renovere skjolekjøkken", heter det i rapporten. Lærerne opplever også at varme og ventilasjon er et problem i den store, gamle bygningen. Bygget er krevende, spesielt i kalde perioder, heter det. Det sosiale miljøet: Lærerne forteller om svært god trivsel blant ansatte, og de opplever elevene som motiverte. I elevundersløkelsen svarer ingen at de blir mobbet jevnlig. Seks sier at de er blitt mobbet 2-3 ganger i måneden. Alle sier at det er vanlig å varsle voksne om mobbing. Totalt 122 elever på mellomtrinnet svarte. Foreldreundersøkelsen: Foreldre har godt inntrykk av trivsel, men dårligere inntrykk av ro og orden i gruppa.
Faglige resultater: Resultatene varierer fra trinn til trinn, men flere resultater er svakere enn målsettingen. På tredje årstrinn hadde mer enn 20 prosent av elevene resultater under kritisk grense i leseferdighet, regneferdighet og engelsk (kartleggingsprøver). Kritisk grense er et mål som tyder på behov for særskilt hjelp. Her vil skolen sette inn en tiltaksplan. Nasjonale prøver: Femte trinn gjorde det bedre i lesing og regning enn året før. Her finner du flere detaljer.
Publisert 20.12.2011 |