Orkdal kommune bør arbeide for at Thamshavnbanen blir lokalt pendlertog. Det mener miljøutvalget i kommunen. Dette går fram av de foreløpige forslagene i kommunens klima- og energiplan. Persontrafikken ble nedlagt i 1963, og kistogene stoppet i 1974. Politikernes visjon i dag er en miljøvennlig kollektivtransport.
Gjenåpning av Thamshavnbanen er kanskje det mest oppsiktsvekkende av alle forslagene til tiltak for et mer miljøvennlig Orkdal.
Politikerne i miljøutvalget antyder økonomisk støtte til tog-idéen fra det statlige programmet Transnova. Transnova skal stimulere til "grønn" transport.
Miljøutvalgets hovedoppgave er å lage utkast til en klima- og energiplan for hele kommunen. Målet er å redusere CO2-utslippene. Her er andre innspill så langt:
* Satsing på egen sykkelplan. Sykkelstier og sykkelparkering over alt, og et mulig prosjekt kalt Sykler i småbyen. * Begrenset bilparkering i deler av kommunen. * Tilskudd til busskort eller bruk av sykkel for ansatte i kommunen. * Innkjøp av kommunale el-biler og hybridbiler. * Nye kollektivruter internt i kommunen i samarbeid med Nettbuss.
Det er allerede regnet ut at kommunen kan spare mye energi på nye vinduer, isolasjon og ventilasjon i kommunale bygg:
* Orkanger barneskole: Forbedret varme- og ventilasjonsanlegg, styring av lys mv. vil spare hele 346 471 kWh i året. * Nye vinduer og omlegging av tak sparer 30 700 kWh pr. år. * Orkanger ungdomsskole: Varme, ventilasjon og styring av lys sparer 343 587 kWh i året ved en skole som er nesten ny.
Totalt ved kommunale bygg er sparepotensialet på energi 14 prosent, ifølge de opplistede tiltakene.
Forslaget til klima- og energiplan inneholder også politisk kontroversielle punkter. Det dreier seg særlig om bygging sentralt kontra spredt boligbygging. Flere partier ønsker fortsatt spredt boligbygging i Orkdal. Men dette fører til mer transport og større utslipp av klimagasser. Det er altså i strid med målet om kraftig reduksjon av utslippene.
Her er politikerne allerede i ferd med å posisjonere seg. Spørsmålet er ganske enkelt hvor langt fra knutepunkt for kollektivtransport man skal bygge hus.
Medlemmene i Miljøutvalget er: Emir Kaniza (Ap), leder, Hilde Hoston, Sp, Synnøve Samskott, Sp, Joar Syrstadeng, FrP, Lavrans Skuterud, Venstre og Johan Skjølberg, SV.
Publisert 30.04.2009 |