Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Orkanger storhavn: Vil starte utbygging våren 2017

DSC_0001.JPG

Trondheim Havn håper å kunne starte utbygging på Grønøra vest - mot Råbygda - våren 2017. Nå begynner arbeidet med å kartlegge følger for folk, fugler og naturverdier. Nedenfor kan du se Havnas tidsplan og det videre opplegget.

Nå i høst:
Arbeid med planprogram. Det er enkelt sagt en oversikt over hva som skal utredes av konsekvenser - og hvordan.
Februar 2016:
Kommunestyret vedtar planprogrammet. Arbeidet med reguleringsplan for Grønøra vest kan deretter starte.
Høst 2016:
Forslag til reguleringsplan ut på høring.
Februar 2017:
Kommunestyret vedtar reguleringsplan.

En godkjent reguleringsplan innebærer at kommunestyret (og Fylkesmannen) mener man vet nok om bla. støy og skader på natur og fugleliv, og at disse følgene er akseptable.

Trondheim Havn vil starte utbygging så snart reguleringsplanen er gyldig.

Hva skal skje?
Utbygginga vil få så stor virkning på samfunn og miljø at loven krever en formell konsekvensutredning. Eksempler på hva Havnas utredere skal kartlegge:

  • Støy.
    Målinger pågår. Temaet er komplisert, feks: Hva slags støy skal kartlegges, i hvor stor grad er det mulig å redusere støy, og med hvilke tiltak? Hvordan blir støybildet i framtida når Havna blir mye større?

  • Trafikk.
    Havna regner med at FV 460 ved Gjølme - ikke Havneveien - blir adkomst. Særlig tungtrafikken er ventet å øke på Orkanger både pga Havna og av andre årsaker. Ingen konkrete utsikter til nye vegløsninger.

  • Råbygdfjæra - naturmangfold og naturverdier.
    Utrederne skriver at bløtbunnsområder (utenfor Råbygdfjæra) med verdifullt fugleliv er planlagt fylt opp eller mudret. Selve verneområdet blir indirekte berørt fordi det grenser opp til storhavna. Her nevner konsulentene at blant annet den sterkt truede arten svarthalespove er observert.

  • Orkla som lakseelv.
    Laksebestanden kan bli påvirket, særlig i anleggsfasen, heter det i en rapport fra utrederne.

Gr__n__ra1_1.JPG

Den stiplede linjen i sjøen viser hva som totalt er planlagt fylt opp med masse og hva som skal mudres for å få dybde nok til manøverbasseng for skip. Havna krever en løsning med kaiplass til tre skip samtidig på Grønøra Vest.

Krav fra Orkdal kommune
I kommuneplanen vedtok Orkdal kommunestyre en del krav Havna må rette seg etter. Det mest kjente - Havneveien i miljøtunnel eller -kulvert - er som kjent frafalt. Her er de andre kravene. De kan deles i to kategorier:

1) Før utbygging (egentlig del av konsekvensutredning):
* Det skal lages en helhetlig miljøplan for elvedeltaet der det vurderes om tapte naturverdier kan ersattes. Gjelder spesielt øyer og grunner som forsvinner utenfor Råbygdfjæra. Uklart om/evt hvor slik øy-erstatning kan skje.
* Det skal utredes ny, intern bru mellom havneområdene øst og vest for elva.
* Det skal utredes støytiltak.
* Det skal utredes følger for Orkla som lakseelv.

2) Under/etter utbygging, men før nye havneområder tas i bruk:
* Gang- og sykkelbru ved Grønørbrua (Vigorbrua).
* Planfri kryssing for myke trafikanter ved Fv 460 (Gjølme).
* Gang- og sykkelbru over Skjenaldelva med link til dagens gang- og sykkelvei på Grønøra.
* Vegetasjonsbelter så langt ut som mulig både på Vest og Øst.
* Lys ved gangfelt i Havneveien (bør vel strengt tatt ha kommet for flere år siden, minimal investering).

Du skal skjønne hva som foregår
Trondheim Havn skriver at man er opptatt av å involvere befolkningen. Derfor vil prosjektet få egen nettside www.regionhavnorkanger.no  og en Facebookside hvor personer og lag/foreninger kan komme med innspill.
(Så langt har Trondheim Havn slitt med å svare på saklige spørsmål innen rimelig tid, eller i det hele tatt å svare, så vi får se. Uansett er planprosesser innfløkt, preget av faguttrykk og lite tilgjengelige for folk flest).

Havnas mål er å bygge et effektivt anlegg med en kapasitet på inntil 100 000 konteinere i året (20 000 i dag) i tillegg til ro ro-havn, tømmer og annen transport.

Hans Kringstad

Gr__n__ra2_1.JPG

Her ser du hvem som eier de forskjellige delene av planområdet. Planområdet omfatter mye mer enn arealet Havna vil bygge ut.

 

Publisert 05.10.2015


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse