Visste du at mer enn hver fjerde orkdaling i yrkesaktiv alder pendler ut av kommunen? Og at omtrent like mange (1600) pendler inn for å jobbe blant annet på Grønøra (bildet)? Nedenfor finner du flere finurlige fakta om Orkdal.
Pendlinga øker både inn og ut av kommunen. Det er viktig informasjon fordi et overordnet politisk mål er å redusere reiser av hensyn til klima og miljø. Penger fra Miljøpakken brukes nå til å sette ned busstakstene for at flere skal velge buss framfor bil. Trafikken på Klett har gått betydelig ned etter at de nye bommene kom 1.april. Orkdal faller imidlertid utenfor sonen som får bytakst på bussen fra årsskiftet. Ordfører Gunnar H. Lysholm anbefaler pendlere å kjøre bil til Børsa og parkere der - noe som skurrer litt i forhold til Orkdal kommunens vedtatte mål om å være en foregangskommune innen miljø. Pendlertall 2008: * Inn til Orkdal: 1650 mot 1408 i 2005. * Ut av Orkdal: 1598 mot 1356 i 2005. Også internt i Orkdal er det mange arbeidsreiser blant de 5875 i alderen 20 til 66 år. De fleste arbeidsplassene ligger på Orkanger. Det betyr i prinsippet at det meste av boligbygginga skal skje på Orkanger, selv om partier som KrF og Sp ønsker kraftig utbygging andre steder. Noen andre fakta fra rådmannens budsjettnotat: * Skole: Med 230 elever i snitt har Orkdal relativt store grunnskoler. Skolene våre er større enn sammenligningskommuner som Stjørdal, Levanger og Steinkjer, og større enn gjennomsnittet i Trøndelag og Norge. 230 elever. * Pleie: Orkdal bruker relativt lite på pleie og omsorg. Vi har mange institusjonsplasser i forhold til folketallet. Driftsutgifter pr år pr bruker er 629 000. Trøndelag som helhet bruker i snitt 770 000, og landet under ett 824 000. * Kultur: Orkdal bruker mye penger på musikk og kulturskole for barn: 2568 pr elev mot 1732 i snitt i Norge. Men vi bruker lite penger på folkebiblioteket - nesten 30 prosent mindre enn landsgjennomsnittet. * Dropper ut: Vi sliter med at mange ungdommer faller utenfor videregående utdanning. Andelen som ikke går videregående er høyere enn i alle sammenligningskommunene. Det er et faresignal.
* SFO: Skolefritidsordninga i Orkdal er billig for brukerne, men relativt dyr å drive.
Publisert 15.11.2010 |