* Sør-Trøndelag fylkeskommune er redd den store utbygginga av OTI-sentret kan skade annen handel på Orkanger. * Fylkesmannen mener mest mulig parkering må komme under bakken (eller i p-hus). Ingen av innvendingene får betydning.
Dette framgår av saksframlegget når hovedutvalg forvaltning onsdag skal behandle forslag til reguleringsplan for OTI-sentret. Forslaget til reguleringsplan er en helhetlig framstilling av ei gigantisk utbygging. Her er tre tema som opptar myndighetene: 1. Eventuelle følger for handelen ellers på Orkanger, og trolig spesielt i handlegata. Sør-Trøndelag fylkeskommune skriver følgende i en uttalelse til OTI-planene:
Utbyggingen bør ikke få et omfang som i vesentlig grad endrer handelsfordelingen mellom OTI-sentret og Orkanger for øvrig. Det er ønskelig med et levende handelsmiljlø og bymiljø også i øvrige deler av Orkanger (viser til Orkdal 2040). Orkdal kommune viser kort til at OTI-sentret ligger innenfor den røde streken. Sentret får bygge ut. 2. Parkering bør i minst mulig grad skje på bakkenivå. Arealene bør utnyttes effektivt, mener Fylkesmannen i Sør-Trøndelag (staten). Orkdal kommune viser til at OTI-sentrets plan holder seg innenfor kravet om at maks 35 prosent av tomta skal brukes til bakkeparkering. Det er satt av plass til p-hus ved et evt byggetrinn to. Dagens fylkesmann Kåre Gjønnes var for øvrig den som for 30 år siden presset gjennom etablering av varehus i OTI-lokalene i stedet for i sentrum. 3. Byggehøyde. Det nye OTI-sentret kan få fem etasjer og bli 25 meter høyt på det høyeste. Rådmannen påpeker at dette er maks-høyde på næringsområder. Det er ikke eksplisitt gitt tillatelse til å bygge så høyt ved kjøpesentre. Rådmannen anbefaler likevel å legge forslaget ut på høring. OTI-sentret argumenterer med at ei høyblokk er en god visuell og etstetisk løsning i et flatt og kjedelig landskap. For naboer som Orkanger Idrettsforening og Orklahallen er trolig parkeringsdekningen mest interessant. Orklahallen mister mye parkering når hallen bygges ut. I ytterste fall kan handlende og deltakere på idrettsarrangement komme til å konkurrere om p-plasser. Visjonsutvalget tok opp denne utfordringen i vår. OIF kan avgi høringsuttalelse.
Publisert 12.02.2011 |