Trondheim Havn ønsker å styre massiv trailertrafikk til ei ny kai rett utenfor Gammelosen. Havna legger opp til å håndtere 15 000 containere per år på dette stedet - inntil ei mulig storhavn er bygd ut mot Råbygda. 15 000 containere er det samme som nærmere 15 000 trailere.
15 000 containere/trailere tilsvarer samtidig den mengden som blir kjørt inn og ut av hele havneområdet i dag. Så mange transporter skal snart inn/ut rett ved Gammelosen, hvis Havna får det som den vil. Dette framgår av konsulentselskapet Swecos støyrapport, som ST omtalte forrige uke.
Trondheim Havn er allerede i ferd med å flytte containertrafikk fra Trondheim til Orkanger. Ei ny kai på 300 x 50 meter rett utenfor friluftsområdet Gammelosen er et ledd i denne overføringa.
Skisse som viser ønsket utbygging rett utenfor Gammelosen renseanlegg. Terna til høyre.
Utredning av ei slik havneutbygging mot Orkanger/Nerøra/Gammelosen er nå i gang.
* Sweco-rapporten opplyser ikke hvor lenge Gammelosen-området skal fungere som containerhavn.
* Det framgår heller ikke hva slags virksomhet som skal komme etterpå, når containerne eventuelt er flyttet til ei ny havn ved Råbygda. En periode var det snakk om fabrikk for kyllingfôr. Bransjen advarer Ledelsen i Orkla Shipping & Trading advarte Orkdal kommune mot en slik løsning i fjor pga transport, støy og sperring av sikt mot fjorden. Selskapet drifter i dag containerterminalen på Orkanger for Trondheim Havn. Daglig leder Atle Olav Larsen sa at slik virksomhet bør trekkes unna boligbebyggelsen, ikke flyttes inn mot boligområdene. Les artikkelen her. Nerøra, Terna, turområdet i Gammelosen og badestrendene i nordenden kan få ei travel containerhavn som nærmeste nabo. Svarer ikke på faktaspørsmål Allerede i dag representerer tungtrafikken på Havneveien en voldsom belastning på området. Ledelsen i Orkdal kommune har avvist en anmodning fra Orkanger Vel om å foreta trafikktellinger. Politikerne har nå bedt om tellinger. Orkdal kommune og Trondheim Havn har også unnlatt å svare på konkrete spørsmål fra Orkanger og Råbygda Vel. I stedet for å svare på brevet, skrev Havna etter noen måneder et leserinnlegg i Adresseavisen/ST med ett budskap: "Vi har ikke svar." Flere av svarene ligger imidlertid i Sweco-rapporten. Den var klar i mai. Den forteller også at de langsiktige planene er 100 000 containere per år - 100 000 trailere - gjennom Orkanger. Les støyrapporten her. Rapporten omhandler ikke trafikkstøy.
Ny containerkai med kapasitet på 15 000 enheter per år er planlagt her: Oppfylling i sjøen på vestsida av utløpet utenfor Gammelosen.
Publisert 15.01.2014 |