Salvesen & Thams/Skibnes arkitektkontor har laget en spennende plan for Sæther-eiendommen: 124 leiligheter fra rekkehus på to etasjer til blokker på fire vest for Orkdalsveien. To tema: * Hvem skal betale et stort p-hus for å bli kvitt bilene? * Hvordan få næring inn i førsteetasjer der planen krever det?
S & T/Skibnes har servert en plan som legger til rette for hele 124 boenheter mellom dagens Sæther-tun og Geilan. Sentrale grep er: * Gode fellesområder for å skape naturlige møteplasser for folk. * Et svært p-hus mot Tverradkomsten for å unngå at biler tar plass på bakkeplan. Ideen er å bygge lavest mot Geilan/Gråstens gate, og høyest inn mot de sentrale delene av området. Planen: Å bygge de lave rekkehusene først, slik at de står ferdig våren 2018. Kommunalt p-hus? Håpet er å få Orkdal kommune med på et spleiselag for å bygge Orkangers store parkeringshus under bakken langs Tverradkomsten. Formål: Delvis å sende all beboerparkering under bakken, delvis å dekke et framtidig behov for innfartsparkering for pendlere og for besøkende. Det behovet er allerede stort.
Orkdal 2040-planen legger opp til parkering under bakken, men slikt er dyrt. Ifølge Skibnes arkitektokontor ligger terregnet godt til rette for underjordisk parkering her. Park på betong Ideen er å plante til over p-huset. Plen og busker trenger bare 30 cm matjord. Trær trenger mer. Også på Statens Hus-tomta (Amfi) og ny boligblokk bak gamle Orkdal sparebank (Staur invest/Østhus og lokale investorer) er lignende tilplanting på betong lansert som løsninger for å sikre nok grøntareal. Skissen til S & T/Skibnes omfatter ikke området på det såkalte Sæther-tunet, men bare arealene nærmere Geilan. Men også her stiller dagens plan krav til næring (ikke bolig) i første etasje i deler av området. S & T/Skibnes tror det blir vanskelig å skaffe leietakere i første etasje her, og de vil trolig be om mer bolig. Næring i sentrum Det kom fram på en orientering i hovedutvalg forvaltning onsdag. På samme møte varslet Orkdal kommune at Orkla Økonomi (regnskap) nekter å flytte tilbake til sentrum etter å ha fått tre års dispensjon for å drive på Grønøra industriområde til lavere leiepris enn det som er vanlig i sentrum. Orkla Økonomi er en type virksomhet som kan fylle førsteetasjer og dermed bidra til at sentrumsbygg blir reist i tråd med vedtatte planer.
Ill: Skibnes arkitektkontor.
Publisert 09.06.2016 |