Den gamle stasjonsparken på Orkanger - Thamshavntunet - blir likevel ikke fredet som en del av Thamshavnbanen. Det har fylkeskommunen nå bestemt. Men sagaen om tomta fortsetter. Den startet i 2005 da det politiske flertallet torpederte sin egen kommuneplan: Friområdet ble omregulert til bolig etter ønske fra en eiendomsinvestor.
Sju år senere har investoren fra Klæbu ikke stukket spaden i jorda. Ugraset har grodd fritt trass i den politiske iveren etter å slippe til boligbygging. I 2003 vedtok et samlet kommunestyre et prinsipp om at friområder i sentrum skal tas vare på. I 2005 vedtok det borgerlige flertallet at friområdet Thamshavntnet skulle omreguleres til boligbygging fordi en investor ville bygge der. Siden har farsen fortsatt. Thamshavntunet er et eksempel på: 1. Politisk dobbeltmoral i Orkdal. 2. Investorer som ruger på tomter på Orkanger i stedet for å bygge hus. 3. Kommunens passivitet overfor denne typen investorer.
Nå har investoren fra Klæbu mistet en unnskyldning for ikke å bygge: Sør-Trøndelag fylkeskommune truet med å frede Thamshavntunet som en del av miljøet rundt Thamshavnbanen. Nylig ble det klart at noe fredningsvedtak ikke kommer. Dette fikk selskapet Bygg og Eiendomsservice AS i Klæbu melding om 1.oktober. Les brevet her. Thamshavntunet setter politikken i Orkdal i et underlig lys: 1. Dobbeltmoralen. Orkdal kommunestyre vedtok en overordnet plan som varslet vern av sentrale friområder. Det borgerlige flertallet brøt planen øyeblikkelig i møte med en investor. Dette har vært et mønster de siste 10-15 årene. Dobbeltmoralen gjelder både friområder, miljø og sentrumsutvikling. Mest kjent er vedtakene om ikke å tillate detaljhandel utenfor den røde streken - for deretter å si ja med en gang velbeslåtte investorer søker om lov til å drive handel utenfor likevel. Orkdalslista har for øvrig minimal planlegging som ideal (valgprogrammet 2011).
2. Investorer som sitter på tomter i stedet for å bygge hus. Eksempler: Martin Tangen Gudmundsen lar brannstasjonen forfalle, og eier i tillegg den gamle Blåsmo-eiendommen (tidligere Hell bil), som er omregulert til bolig. Her er det plass til 60 boenheter, ifølge Orkdal kommunes boligdatabase. Norpark-tomta ligger som et sår i sentrum i år etter år. Asfalten er brutt opp. Ødeleggelsen var et grep fra eier for å omgå lovens krav om nye søknader (og utgifter) uten byggestart innen tre år etter tillatelse. Kommunen godtok ikke brutt asfalt som byggestart.
Thamshavntunet: Omregulert i 2005. Investor Roger Grindflaten fra Klæbu fikk godkjent rammetillatelse for to bygg i 2006. Etter tre år - i 2009 - hadde han ikke bygd noe som helst. Søkte om ett års forlengelse av treårsfristen for byggestart - til juni 2010. Begrunnelsen var dårlig marked for boliger på Orkanger fra 2006... Midt oppe i dette foreslo ordføreren kirkegård på tomta, fordi det angivelig er gangavstand fra kirka. Så fremmet fylket forslag om å frede Thamshavnbanen, inkludert Thamshavntunet. Det siste er altså frafalt, og det er fritt fram for å bygge. Riktignok skal det tas hensyn til stasjonsbygningen, som ble fredet i 1997. Dette har vært et krav hele tida. Også restene av alléen i sør (delvis på bildet under) er det aktuelt å ta vare på. 3. Kommunens passivitet. Det eksisterer ingen debatt om eller politiske tiltak overfor investorer som spekulerer i å la eiendom ligge brakk i Orkdal. Orkdal kommune kjøper ikke sentrale eiendommer for å sikre utvikling, trass i et vedtak i kommuneplanen om å drive aktiv stedsutvikling.
Kommunen har heller ikke tatt opp offentlig spørsmålet om en strategi overfor investorer som lar tomter ligge eller hus stå tomme - trass i at det bygges langt mindre enn ønsket i kommunen. Hans Kringstad PS: Orkanger stasjon (bildet under) er under rehabilitering etter mange års forfall. Johan Randal kjøpte av en utenbygds investor. Randal vil innrede leiligheter og et næringslokale.
Publisert 09.10.2012 |