Dramatisk i Orkanger, melder VG - Norges største avis - fordi Therese Johaug var forbannet etter ei nestenulykke i Knyken. Orkanger kommer liksom ikke heldig ut av Toppidrettsveka. For to år siden brukte Orkdal kommune 250 000 på å la TV drite ut Gammelosen. Over ser du et mer korrekt bilde av "dramatiske Orkanger":-)
Orkdal kommune har nå støttet det kommersielle arrangementet med 750 000 kroner i løpet av tre år. Begrunnelsen er at et omreisende rulleski-sirkus er god markedsføring. Agnet fra arrangøren er flott profilering av Orkdal. I ST lørdag varsler ordfører Gunnar H. Lysholm at han vil gå inn for nye 750 000 for å få Orkdal på TV.
Problemet er at 1) Kommunen har ingen styring trass i bidraget på 750 000. 2) Et rulleskirenn gir bare et blaff av oppmerksomhet. Det er glemt i neste øyeblikk, og er isolert sett verdiløst som merkevarebygging. Neste dag er sirkuset i Trondheim.
ST leverer selvsagt bred og positiv dekning. Men mediene som betyr noe for markedsføring utenfor kommunen er kun opptatt av kjendisløperne, ikke stedet. Derfor ble oppslaget i vår egen Adresseavis denne gangen ei illsint Therese Johaug som klaget på arrangøren etter en påstått livsfarlig målgang: Livredd Johaug. Det var markedsføringa i Midt-Norges største avis. VG følger opp og plasserer like godt dramaet "i Orkanger." Ingen effekt av TV-blaff Akkurat det er en artighet, men saken er alvorlig nok når Orkdal kommune bruker 750 000 blanke kroner pluss arbeidsinndats - og ikke har på langt nær så mye penger til profesjonell markedsføring. Gunnar H. Lysholm, som forhåndsvarsler videre støtte, har programfestet bare ett konkret tiltak for markedsføring av Orkanger/Orkdal: Orkdalslista satser på Thams-kirka.
Profesjonell markedsføring vil si å bruke pengene målrettet mot grupper det er mulig å få til å flytte hit. Ingen flytter hit etter å ha sett sommerbilder fra skogen rundt et skianlegg, eller å ha lest om en forbannet Therese Johaug. Bare skjit For to år siden ble vi rett og slett dummet ut på TV. Den gang var også noen sur og irritert - en skitrener som arrangøren pliktskyldigst dro ned i Gammelosen for å gi sponsoren PR. - Skjit over alt, lød Trond Nystads dom over Orkdal, som nå altså har brukt 750 000 skattekroner på et kommersielt arrangement, der skattebetalerne i tillegg må betale for å parkere og slippe inn. Ble det oppvask? Ordfører Gunnar H. Lysholm varslet en alvorsprat med arrangøren etter fadesen første sesong, men det er uklart hva som skjedde. Etterpå har du og jeg bidratt med ytterligere 500 000, mens kommunen ikke greier å få på beina et profft markedsføringsopplegg. Det var meningen da Lysholm fikk flertallet med på at Orkanger skal ha bystatus. Hans Kringstad orkangervel.no
Publisert 21.08.2015 |