Eierne av det svære Grønøra1-bygget prøver igjen: Nå vil de at politikerne skal tillate bilsalg, helsestudio og jernvarehandel på industriområdet - stikk i strid med Orkdal 2040. Orkdalslista og FrP/Høyre ville senest i fjor slippe til handel i bygget, og dermed uthule planen om å samle sentrum.
Dette skjedde høsten 2010: Eierne av bygget ønsket å leie ut til Dekk 1 - dekkbutikk og -verksted. Hovedutvalg forvaltning fikk saken.
FrP (Joar Syrstadeng, nå Høyre) og Orkdalslista (Per Kirkaune) stemte øyeblikkelig ja til enda et feilplassert utsalg på industriområdet - som om Orkdal 2040 aldri var vedtatt. Grønøra1-eierne fikk nei fra flertallet. Dekkbutikken flyttet deretter inn i velegnede lokaler i "bilbyen" på Bårdshaug Vest. Comfort-butikken ligger allerede i Grønøra1-bygget. Som i Dekk 1-saken ble det argumentert med at det ikke fantes andre lokaler (daværende Høyre-topp og lokal finanssjonglør Geir Singstad). Dette var feil i begge tilfeller.
Lokaler til leie: Ikke overraskende er det god plass spesielt i andre etasje på et industriområde. Her ville Rishaug-gruppen blant annet ha inn undervisning. For øvrig er påstander om mangel på andre lokaler irrelevant: Orkdal kommunestyre har enstemmig vedtatt forbud mot handel på Grønøra nettopp for å styre handelen dit den skal være. Grønøra er utvatnet som industriområde. I Orkdal 2040-planen presiserte derfor et enstemmig Orkdal kommunestyre forbudet mot salg rettet mot privatmarkedet, og mot handel med mye publikumsbesøk. Rishaug-konsernet (Trondheim) og de andre eierne tok en kalkulert risiko den gangen de satte opp Grønøra 1-bygget i to etasjer på ei tomt regulert til industri. Bygget huset tidligere blant annet Rema 1000 på Tiller (ved City Syd). Det ble demontert og flyttet til Orkanger.
Ideen var trolig smart: Tomta og bygget ligger rett utenfor den røde streken som markerer grensa for handel. Tomt og bygg (og dermed husleie) er mye billigere enn på et område regulert til forretning som feks naboen OTI-sentret. Men: Store deler av bygget står tomt. Gang på gang har eierne derfor forsøkt å få politikerne til å slippe inn handel. Også for leietakere er det billigere på industriområdet enn i bygg på forretningstomter. Dispensasjoner kan gi butikker i Grønøra1-bygget et konkurransefortrinn foran handel som må betale markedspris der handel skal foregå.
Torsdag sendte Solem Arkitektur søknad om endring av reguleringsbestemmelsene for å få inn følgende i bygget: * Salg av bruktbiler. * Helsestudio.
* Jernvarekjeden Mekk. Ifølge Mekks hjemmeside selger kjeden blant annet "gjør det selv"-produkter til bil, båt, hjem og fritid. Mekk er åpenbart en ganske vanlig butikk.
Nærmeste Mekk-utsalg ligger for øvrig på Brekstad - i et klassisk kjøpesenter ved handlegata. Like fullt hevder Solem Arkitektur at Mekk henvender seg til det
profesjonelle markedet, og følgelig kan tillates på industriområdet. I sin tid lot lokale politikere i Orkdal som de trodde Comfort var et lager for proffe rørleggere, trass i at kjeden pepret folk med reklame for baderom og forbruksartikler i aviser og på TV. Enkelte antydet etterpå at de følte seg litt lurt(!)
Rådmannen har gitt Solem Arkitektur et foreløpig svar på e-post. Svaret er tindrende klart: Både bruktbilbutikk, helsestudio og Mekk er i strid med reguleringsplanen. Saken ender derfor med politisk behandling. Da vet ingen hva som kan skje i Orkdal. Enstemmig vedtatte planer for å styrke sentrum er tradisjonelt til for å brytes - jevnfør blant annet Europris og Comfort. Hans Kringstad
I det såkalte Lidl-bygget innenfor sentrumssonen er det ledige lokaler - kanskje velegnet for Mekk?
Publisert 12.11.2011 |