* Orkdal kommune planlegger møteserie på kveld om bla. Orkanger sentrum med forsøk på å gjenopplive Orkdal 2040.
* Vegvesenet lite interessert i å legge E39 i tunnel under Hovsbakkan. * Thams-paviljongen får tomt denne måneden.
Fagerli slutter som leder ved Helstunet Dette var tre tema som kom opp i formannskapet i dag. Der ble det også kjent at Ingrid Fagerli slutter som enhetsleder ved Orkdal Helsetun med øyelbikkelig virkning, men fortsetter i annen rolle. Alt under er basert på et referat fra Kjell Rønningsbakk (SV), som møtte i formannskapet (unntatt det som står i parentes). Orkanger sentrum og Orkdal 2040 Formannskapet er vedtatt etablert som Orkdal 2040-utvalg for å følge opp vedtaket i den storstilte planen fra 2010. Hovedtema i planen var å skape en attraktiv småby. (Dispensasjoner for å spre handel og kontor har undergravd vedtaket, og nå ser det ut til at Orkanger får sitt tredje, bilbaserte kjøpesenter - i strid med 2040-grepene - uten at kommunen stimulerer den sårbare handlegata). Aktuelle tema for folkemøter på kveldstid - utdrag: 1. Hvordan lykkes som småby? Invitere småbyer som har lyktes. (Rauma kommune/næringslivet på Åndalsnes besøkte Orkanger vinteren 2015 og fortalte i detalj om målrettet arbeid uten at noe kom ut av det. Noen fulgte åpenbart ikke med). 2. Hvordan skape et aktivt sentrum? Boliger, handel, restauranter, arrangement. 3. Bevaring og business, Nerøra mm. 4. Markedsføring av Orkdal. Formannskapet skal være vertskap. (Motvilje hos flere mot å be inn fagfolk på byplanlegging/-utvikling). Thams-paviljongen får sin endelige plass Endelig plassering på Bårdshaug skulle avgjøres forrige måned, men ble forsinket. Saken kommer nå opp i et ekstraordinært formannskapsmøte 19. oktober. (Krevende kabal arealmessig. Flertallet vil ha utbygging av kulturhus på samme tomt samtidig som kommunesammenslåing kan kreve større rådhus og flere p-plasser). Ny E39 forbi Orkanger i vår tid? Oddbjørn Bang fikk støtte for å arbeide for et bomprosjekt kalt Miljøpakke Orkdal for fire-fem år siden. Neste år tas imidlertid bommene på Thamshavn ned uten at et nytt prosjekt er vedtatt. Statens vegvesen har startet utredning av utbyggingstiltak i Orkdalsføret. Vegvesenet prioriterer ikke særlig høyt E39 i tunnel under Hovsbakken. Vil prioritere ny kryssing av dalen (foreslo Evjen i første rapport, men møtte sterk motstand fra bla. daværende ordfører). En "Orkdalspakke" skal gå til Ingdalen og til Berkåk via både Løkken og Storås. Vil ta 7-8 år før noe skjer, (men ingen vet når). Gang- og sykkelveg forbi Møbelringen Rostad Skal etter planen være ferdig i november. Bekymret for flyktninger Politikere bekymret for at det kommer fram holdninger som hindrer integrering på nabo-/folkemøter. Spørsmål om hvordan gi et mer korrekt og positivt bilde av innvandrerne. Mindre kriminalitet blant flyktninger enn andre i Orkdal, og de er flinke til å skaffe seg jobb. Mange glemte venner All kontakt har opphørt med vennskapskommuner i Danmark (Graasten), Finland (Pojo) og Sverige (Hällefors). De to første er borte fra kommunekartene i sine respektive land. Orkdal har nå bare forbindelse med Mostar i Bosnia. Rådmannen utreder om nordisk kontakt skal gjenopprettes. Snart bestemmer politikerne hvordan Thamspaviljongen skal gjenoppstå ved rådhuset.
Publisert 05.10.2016 |