Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Havneveien: Her passerte 26 tungtransporter på en time

DSC_0014.JPG

23.juli ble en flott sommerdag på Sydenstrendene i Gammelosen. På bildet sørger Gabrielle Hoff Fernandes (4) fra Orkanger for å fukte et sandslott i varmen. På Havneveien like ved Gabrielle passerte 26 tungtransporter på en time.

Den uoffisielle trafikktellinga fant sted mellom klokka 13.45 og 14.45 tirsdag. 26 tunge kjøretøy tilsvarer nesten en tungtransport hvert andre minutt - praktisk talt tvers gjennom friområdene.

Den vanlige biltrafikken er enda tettere og kommer i tillegg.

Kommunalt nei til kunnskap
Orkanger Vel har forlengst bedt Orkdal kommune gjennomføre trafikktellinger i Havneveien. Formålet er å ha et kunnskapsgrunnlag:

* Fakta om trafikkutviklinga for å se om det er nødvendig å treffe tiltak, og eventuelt hvilke tiltak.

Orkdal kommune avslo skriftlig å gjennomføre tellinger. Begrunnelsen, signert næringssjefen: Det er ikke behov.

DSC_0008.JPG

Øyeblikksbilde av Havneveien ca 10 meter fra badestrendene tirsdag ettermiddag.

Krav om restriksjoner eller stenging av Havneveien kommer snart uansett hva administrasjonen i Orkdal kommune måtte mene. Naturvernforbundet har allerede tatt opp spørsmålet i forbindelse med at havna vil bygge ut rett utenfor Gammelosen.

I tillegg er det planlagt en omfattende havneutbygging på sikt.  Den vil føre til voldsom økning i trafikken. Også omlegginga av E39, slik at den kommer ned Skjenalddalen, vil trolig øke trafikken på Havneveien.

Midlertidig løsning
Havneveien ble åpnet for tungtrafikk til sterke protester fra befolkningen i området. Den har vært tenkt som en provisorisk løsning, noe ikke minst brua forteller om. Provisorier har en tendens til å bli permanente.

Trolig har trafikkbelastningen allerede økt kraftig, men det vet vi ikke noe sikkert om siden Orkdal kommune ikke ønsker å telle for å skaffe kunnskap.

Havneveien danner i dag en barriere mellom Orkanger og sjøen. Tungtrafikken oppleves som særlig plagsom, støyende og farlig på fine dager når folk med småbarn bruker strendene. Gjennomgangstrafikken har ofte stor fart.

Trafikk til Elkem
Inntil videre finnes det alternativer til full stenging. Aktører på industriområdet har foreslått å tillate næringstrafikk mellom Grønøra og Elkem Thamshavn (interntrafikk), men å styre resten av trafikken via Bårdshaug.

Den såkalte Miljøpakke Orkdal foreslår stenging av Havneveien. Men om og når en miljøpakke kommer, vet ingen. Orkdal kommune har så langt ikke planlagt avbøtende tiltak mens man åpner for gradvis mer aktivitet og trafikk på Grønøra.

Hans Kringstad

DSC_0003.JPG

 

Publisert 23.07.2013


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Innsendte kommentarer:

Orkdaling 24.07.2013 23:52
Hva kom først,høna eller egget.Badeplassen ble opprettet etter at veien ble tatt i bruk for å avlaste trafikk gjennom Orkanger. Det merkelige er at man her har fått tillatelse til å anlegge en badeplass tett inntil veien uten noen form for fysisk sperring. Parkeringsplass er også på andre siden og medfører kryssing av veien. I sørenden av vannspeilet er det ett bedre og stillere område. Badeplassen nord i det "gammle elveløpet" bør enten stenges eller avskjermes mot veien skikkelig. All ære til det arbeidet Orkanger vel har gjort og gjør i forbindelse med vannspeilet. Så på, det brukes også av folk fra andre plasser i kommunen.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse