Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Tungtrafikk i sentrum: Allskog av veien på Strandheim

IMG_1715.jpg

Det gikk rett til skogs med et av Allskogs vogntog på Orkanger søndag morgen. Doningen, fullastet med flis til Elkem, skled av veien i en krapp sving ved Damphuset. Ingen ble skadet. Men...må Allskog kjøre via sentrum?

Flisbilene går i skytteltrafikk gjennom Orkanger sentrum når Gammelosveien er stengt på kveld/natt og i helgene.

Er det nødvendig?
Nå er det på tide å avklare om Allskog virkelig må kjøre gjennom sentrum, eller:
* om det allerede er mulig å komme til/fra Elkem via E39,
* evt. om åpning av en port på Elkem løser problemet.

Andre transportører klarer å kjøre via E39. For Allskog var det i hvert fall dumt å velge sentrum søndag morgen, med is i bakken ved Damphuset.

Allskog ledelse har tidligere truet med å kjøre ulvolig i Tverradkomsten hvis kommunen satte opp bom ved Gammelosen. Ifølge næringspolitisk leder Anna Ceselie Brustad Moe skal Allskog kjøre korteste vei.

Kjører ikke E39
De tunge kjøretøyene pendler mellom flishoggeriet på Gjølme og Thamshavn. Ovnene på Elkem tar unna fem-seks lass i døgnet, altså 10-12 transporter via sentrumsgatene tur/retur.

Allerede ved årsskiftet skulle prøvestenginga av Gammelosveien egentlig vært evaluert. I vedtaket fra mai 2015 heter det at evalueringa omfatter utredning av adkomsten inne på Elkems område.

Årsak: En bratt/krapp sving hos Elkem gjør at bilene (angivelig) ikke kommer av og på E39, men kjører via tettbebyggelsen. Enkle tiltak på Thamshavn kan muligens lede tungtrafikken inn på hovedvegsystemet, slik det er andre steder.

Ødelagte veier
Evalueringa er utsatt til høsten fordi vegen ikke har vært stengt som planlagt i hele perioden. Dermed har Orkdal kommune og Elkem Thamshavn fått bedre tid på å finne løsninger inne på bedriftens område - over to år målt fra da vedtaket ble fattet.

Både Gammelosveien og Thamshavnveien bærer preg av hard trafikk. Gammelosveien (tidligere Havneveien) har vært nedkjørt i mange år. Slag fra hull i vegbanen øker støyen i boligområdene nederst på Nerøra.

Også Thamshavnveien begynner å bli nedkjørt med dype hull. Begge er kommunale veger. Alternativet er å lede tungtrafikken via E39, som er dimensjonert for denne typen transport.

Tømmer gjennom Orkanger
Statens vegvesen forsterket i fjor Bårdshaug bru slik at den kan ta også de tyngste tømmervogntogene (60 tonns totalvekt). Trondheim Havn tror tømmertransorten til Grønøra kan bli sjudoblet i løpet av få år. I tillegg kommer transporten til flishoggeriet ved E39 på Gjølme.

Tømmertransporten til havna har ingen annen lokal nytte enn at Orkanger brukes som lager for frakt med båt til Skogn. Flisbilene er derimot viktige for Elkem Thamshavn.

Sikkerhet ved skolen
FAU ved Orkanger barneskole skal nå ta opp spørsmålet om stengt Gammelosvei har følger for trafikksikkerheten ved skolen. Veien er imidlertid åpen i skoletida.

Foreldres egen bilkjøring ved skoler er generelt ansett av myndighetene som største trussel mot elevenes sikkerhet.

DSC_0003.jpg

 

Publisert 12.03.2017


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse