Rådmannen i Orkdal vil la Grønørbrua (Vigorbrua) være like trafikkfarlig for myke trafikanter i et ukjent antall år. Med 4 mot 3 stemmer vedtok hovedutvalg teknikk onsdag at rådmannen i stedet må prosjektere og kostnadsberegne bredere fortau.
Brua er skolevei og hovedåre for tungtrafikk.
Bjørn Johan Vullum (Småbylista) fremmet forslaget. Oddvar Kjøren og Marit Togstad (Ap) og Håvard Olsen (Orkdalslista) støttet det. Venstre (Hanne Kvernmo Rye), Senterpartiet (Eli Rostad Solhus) og FrP (Tore Slørdal) mener brua fortsatt skal ligge som et hinder mot sykling til og fra skole og andre tilbud. Dette er blant annet veien for ungdomsskoleelever fra Råbygda. Tør ikke sykle, kjører bil Brua fører til at folk ikke tør la unger sykle. De blir kjørt med bil til tilbud på Orkanger eller sendt med betalt skolebuss i stedet. Brua er også arbeidsvei for mange voksne som velger å sykle i tråd med Orkdal kommunes mål om folkehelse og miljø. Orkanger Vel innledet i 2012 et samarbeid med Råbygda Vel for å bedre sikkerheten på brua. Etter mye fram og tilbake lyktes det bla. å få reparert det ødelagte dekket, men fortauet ble ikke utvidet. Prøver å brøyte Vinters tid har det vært uframkommelig på det smale fortauet. Sist vinter fant teknisk etat en entreprenør med smalt nok utstyr til å brøyte brua, også det etter påtrykk utenfra. Foran valget sist høst programfestet Småbylista arbeid for utbedring av dette bruddet i sikkerheten på en av de viktigste lenkene for myke trafikanter i Orkdal. Kommunestyret vedtok i desember at rådmannen skal utrede tiltak. Rådmannens oppsummering foreligger nå: 1. Nei til ett kjørefelt: Statens vegvesen vil ikke ha bare ett kjørefelt (bredt fortau og lysregulering) fordi det kan skape kø i rundkjøring nær brua. Bilenes framkommelighet går foran barns trafikksikkerhet. Samtidig har det samme vegvesenet, paradoksalt nok, uttrykt bekymring for myke trafikanters sikkerhet på Grønøra i en uttalelse til reguleringsplan for havneområdet.
2. Men mulig å utbedre: Fortauet kan utvides til ca. 2,5 meter uten at det må innsnevres til ett kjørefelt. Kostnadsanslag 1 mill. kr. Brua må skiltes som smal veg. 3. Ny bru i det blå: Egen gang- og sykkelbru er best, og skal bygges når havneutbygging er gjennomført - ifølge en såkalt rekkefølgebestemmelse. La brua være som i dag Rådmannen foreslår punkt 3: Vent på ei havneutbygging (som ingen vet når/om kommer). Det er heller ikke avklart hvem som skal betale ei slik bru til anslagsvis 25 mill. Å la brua ligge slik på ubestemt tid er Venstre, Sp og FrP enige med rådmannen i. De samme partiene har fattet en rekke overordnede vedtak for mer sykling, bedre miljø og satsing på folkehelse. Penger finnes Nå må rådmannen likevel lage plan for et fortau på 2,5-2,7 meter. Fylket som vegeier må godkjenne en slik plan, og kostnadene til fortau må dekkes av enten Orkdal kommune alne eller i et spleiselag med vegvesenet og/eller fylket. Tilskuddsmidler til slike trafikksikkehets- og sykkeltiltak på skolevei finnes. Bakgrunnen for forslaget om bredere fortau er kort sagt: * Sikre myke trafikanter. * Oppmuntre til mer sykling og mindre bilkjøring - miljø/helse. * Utnytte investeringen i et ellers godt gang- og sykkelnett. Brua reduserer verdien av hele nettet siden den reduserer sykkelbruken på strekningen Råbygda-Orkanger. Gratis skolebuss? Håvard Olsen fra Orkdalslista fremmet et tilleggsforslag om at rådmannen som et strakstiltak skal utrede muligheten for å gi skolebarn fra Råbygda gratis buss til Orkanger. Det ble enstemmig vedtatt at muligheten må undersøkes. På den annen side vil også gratis buss redusere sykling på det som er en kort og flat strekning. Bilder fra 2012. Da lyktes det velforeningene etter mye korrespondanse og påtrykk å få reparert dekket i fortauet. Nå kan det bli utvidet.
Publisert 20.05.2016 |