Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Grønørbrua: 4-3 for å sikre farlig skolevei til Orkanger

Vigorbrua8.jpg

Rådmannen i Orkdal vil la Grønørbrua (Vigorbrua) være like trafikkfarlig for myke trafikanter i et ukjent antall år. Med 4 mot 3 stemmer vedtok hovedutvalg teknikk onsdag at rådmannen i stedet må prosjektere og kostnadsberegne bredere fortau. Brua er skolevei og hovedåre for tungtrafikk.

Bjørn Johan Vullum (Småbylista) fremmet forslaget. Oddvar Kjøren og Marit Togstad (Ap) og Håvard Olsen (Orkdalslista) støttet det.

Venstre (Hanne Kvernmo Rye), Senterpartiet (Eli Rostad Solhus) og FrP (Tore Slørdal) mener brua fortsatt skal ligge som et hinder mot sykling til og fra skole og andre tilbud. Dette er blant annet veien for ungdomsskoleelever fra Råbygda. 

Tør ikke sykle, kjører bil
Brua fører til at folk ikke tør la unger sykle. De blir kjørt med bil til tilbud på Orkanger eller sendt med betalt skolebuss i stedet. Brua er også arbeidsvei for mange voksne som velger å sykle i tråd med Orkdal kommunes mål om folkehelse og miljø.

Orkanger Vel innledet i 2012 et samarbeid med Råbygda Vel for å bedre sikkerheten på brua. Etter mye fram og tilbake lyktes det bla. å få reparert det ødelagte dekket, men fortauet ble ikke utvidet.

Prøver å brøyte
Vinters tid har det vært uframkommelig på det smale fortauet. Sist vinter fant teknisk etat en entreprenør med smalt nok utstyr til å brøyte brua, også det etter påtrykk utenfra.

Foran valget sist høst programfestet Småbylista arbeid for utbedring av dette bruddet i sikkerheten på en av de viktigste lenkene for myke trafikanter i Orkdal. Kommunestyret vedtok i desember at rådmannen skal utrede tiltak.

Rådmannens oppsummering foreligger nå:
1. Nei til ett kjørefelt:
Statens vegvesen vil ikke ha bare ett kjørefelt (bredt fortau og lysregulering) fordi det kan skape kø i rundkjøring nær brua. Bilenes framkommelighet går foran barns trafikksikkerhet. Samtidig har det samme vegvesenet, paradoksalt nok, uttrykt bekymring for myke trafikanters sikkerhet på Grønøra i en uttalelse til reguleringsplan for havneområdet.

2. Men mulig å utbedre:
Fortauet kan utvides til ca. 2,5 meter uten at det må innsnevres til ett kjørefelt. Kostnadsanslag 1 mill. kr. Brua må skiltes som smal veg.

3. Ny bru i det blå:
Egen gang- og sykkelbru er best, og skal bygges når havneutbygging er gjennomført - ifølge en såkalt rekkefølgebestemmelse.

La brua være som i dag
Rådmannen foreslår punkt 3: Vent på ei havneutbygging (som ingen vet når/om kommer). Det er heller ikke avklart hvem som skal betale ei slik bru til anslagsvis 25 mill. 

Å la brua ligge slik på ubestemt tid er Venstre, Sp og FrP enige med rådmannen i. De samme partiene har fattet en rekke overordnede vedtak for mer sykling, bedre miljø og satsing på folkehelse.

Penger finnes
Nå må rådmannen likevel lage plan for et fortau på 2,5-2,7 meter. Fylket som vegeier må godkjenne en slik plan, og kostnadene til fortau må dekkes av enten Orkdal kommune alne eller i et spleiselag med vegvesenet og/eller fylket. Tilskuddsmidler til slike trafikksikkehets- og sykkeltiltak på skolevei finnes.  

Bakgrunnen for forslaget om bredere fortau er kort sagt:
* Sikre myke trafikanter.
* Oppmuntre til mer sykling og mindre bilkjøring - miljø/helse.
* Utnytte investeringen i et ellers godt gang- og sykkelnett. Brua reduserer verdien av hele  nettet siden den reduserer sykkelbruken på strekningen Råbygda-Orkanger.  

Gratis skolebuss?
Håvard Olsen fra Orkdalslista fremmet et tilleggsforslag om at rådmannen som et strakstiltak skal utrede muligheten for å gi skolebarn fra Råbygda gratis buss til Orkanger. Det ble enstemmig vedtatt at muligheten må undersøkes.

 

På den annen side vil også gratis buss redusere sykling på det som er en kort og flat strekning.   

Vigorbrua5.jpg 
Bilder fra 2012. Da lyktes det velforeningene etter mye korrespondanse og påtrykk å få reparert dekket i fortauet. Nå kan det bli utvidet.

 

 

Publisert 20.05.2016


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Innsendte kommentarer:

Svend Åge Særher 21.05.2016 19:11
Eksisterende fortau er i dag bredt nok som det er viss man sykler en og en over brua. Ønsker man å utvide 50 cm med kanten fra motsatt side så er jo det bra. Viss man lager et rekkverk som festes i fortauskanten så «sikrer» man myke trafikanter mot å «ramle» inn i veibanen fra fortauet. Dette blir i alle fall bedre enn det er i dag og veibanen kan være som den er. Rekkverket festes på en slik måte at det kan skrues ned. Hvorfor? Snøryddingen løses på den måten at rekkverket tas ned i vinterhalvåret slik at snø lett kan ryddes med passende redskap som kjører på veibanen med skjær som løftes opp og renser fortauet. Ikke la dette bli slik som i barnehagen. Der må det være godkjent EU-sand for at barna våre kan leke :-)

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse