Allerede i høst kan du sette deg ned på en rasteplass som på bildet og nyte synet av Orkla som flyter forbi. Den såkalte Orklaparken mellom Vigorbrua (Grønørbrua) og Bårdshaugbrua skal snart ligne en park. Det vedtok kommunestyret enstemmig onsdag.
Illustrasjonen fra Orkdal 2040-arbeidet viser Selberg arkitektkontors skisse til enkle, men gode rasteplasser ved elvebredden. Varaordfører Oddbjørn Bang (Sp) fremmet forslaget om å bevilge 500 000 kroner til Orklaparken. Det skjedde i forbindelse med den halvårlige justeringa av kommunens budsjett. 250 000 av de 500 000 skal brukes til strekningen mellom de to bilbruene nederst i dalen. Har bor det mye folk nær elveløpet. Og nettopp her pekte kommunens kostbare konsulenter på mulighetene for å gjøre sentrum og Orkdal til et bedre sted med enkle midler: * Å åpne sikten mot elva, og å legge til rette for bruk av områdene langs elva. (folkehelse og attraktivitet). Tida vil vise hva det er mulig å få til for 250 000.
De resterende 250 000 skal brukes fra Bårdshaug bru og opp til Forve bru. Det politiske vedtaket gir klare instrukser for strekningen ved Orkanger: - 100 000 kroner skal brukes til:
- egnet toppdekke til erstatning for den grove grusen på deler av dagens tursti. - benker som skal monteres fast i grunnen. - planter.
- 150 000 kroner skal brukes til:
- rydding og planting slik at - turstiene åpnes mot elva ("vinduer") - skjermes mot industriområdet.
- Orkdalstorget skal utføre arbeidet. Det skal skje i samarbeid med teknisk etat og berørte velforeninger. Teknisk etat skal samordne.
- Alt skal være ferdig i 2013.
Skissen over viser Selbergs visjon for et åpent, parklignende område mellom tettbebyggelsen i Moan og Orkla. Bilder under viser virkeligheten i samme område- en benk med utsikt mot tett kratt og kommunens forbudsskilt mot tømming av avfall. Orkdal 2040 kostet 8 millioner kroner. Planen skulle vise veien til et attraktivt sentrum. Konsulentene så tidlig de forsømte mulighetene langs elva, og lanserte Orklaparken. Frustrerte velforeninger Orklaparken ble ett av få prosjekt i Orkdal 2040 som lett kunne gjennomføres. Men det mislyktes. Orkdal kommune brukte ca. en million kroner på å utvide turstien langs elva til noe som ligner en bilvei, og til rydde skog enkelte steder mellom Vigorbrua og Bårdshaug bru. Resultatet var så dårlig at Moan Vel og Orkanger Vel flere ganger overfor ordføreren og andre har etterlyst tiltak for å rette opp: * Ikke en eneste benk eller rasteplass. Dermed er store brukergrupper utelukket. * Så grov grus at det er vondt både å gå og sykle, selv for helt funksjonsfriske. * Mangel på "vinduer" mot elva. * Ingen skjerming mot industrien øst for elva. * Lite estetisk rydding (for å si det pent). Viser fram Orkla Oddbjørn Bangs forslag er et klart og tydelig svar. Dermed er det mulig at områdene på de to bildene under kan omskapes til en park og legges til rette for folk som må sette seg nedpå før de har gått 500 meter (folkehelse, som er et av kommunens viktigste tema). I tillegg vil Orkdal kommune vise fram noe av det flotteste og mest kjente vi har; den buktende lakseelva på strekningen mellom Bårdshaug bru og Vigorbrua. Hans Kringstad Her skal det bli annerledes:
Øverst: Mer industri enn park - mer bilvei enn tursti.
Nederst: Ingen sikt mot elva, men en sammenhengende tettvokst korridor på vestsida nesten opp til Bårdshaug bru.
Publisert 26.06.2013 |