* Orkladal Næringsforening hevder situasjonen oppleves som "prekær" for tømmertransporten pga delvis stengt Havnevei. De kan ikke kjøre full last over Bårdshaugbrua (E 39). * Beboere på Rømme Amfi klager på at trailere kjører Tverradkomsten selv om maks tillatte lengde er 12 meter (bildet).
Havneveien er stengt i en ett års prøeeriode mellom kl. 17 og 06.30 og hele døgnet i helger og på helligdager.
Bakgrunn: Massiv og økende tungtransport og gjennomgangstrafikk. Trondheim Havns konsulent Norconsult anbefaler Orkdal kommune å stenge den kommunale veien av hensyn til nærmiljøet. Åpne Orkanger mot sjøen Trafikken er ventet å øke yttterligere. I tillegg er det sterkt ønsket å utvikle området der Orkanger møter sjøen. Da må Havneveien uansett bort som barriere mot fjorden. Mange klager nå på følgene av delvis stenging. Saken om Havneveien demonstrerer hvordan langsiktig planlegging har sviktet i Orkdal, og hvordan storsamfunnet har sviktet Orkdal: * Orkanger er i praksis utpekt som Midt-Norges knutepunkt for tungtransport etter vei, spesielt pga havneutbygging uten jernbane.
* Men: Det finnes ikke en eneste konkret plan for utbygging av vei. Milliarder er tenkt brukt andre steder. * Orkdal har løst problemene ved å la tungtransporten bruke en kommunal vei forbi gamle bomiljø og friområder. Havneveien var bygd som et provisorium. * Havneveien har likevel høyere tillatt totalvekt (60 tonn) enn E39 (50 tonn)! Slik løser Orkanger transportutfordringene i skogbruket.
Ber om gjenåpning for tømmer Derfor ber HOB Gods og Orkladal Næringsforening om at åpningstida blir utvidet til 05.00-19.00 - og at Havneveien helst åpnes hele døgnet. Argument: Nye og 25,25 meter lange "miljøvogntog" (ja, det heter så), kan ikke ta full last over Bårdshaugbrua. Men Havneveien tåler 10 tonn ekstra. Det betyr færre turer med tømmer ved å kjøre den kommunale Havneveien enn ved å kjøre statens Europavei... Allskog truet tidligere med å kjøre ulovlig.
Støy og støv på Rømme Styret i Foreningen Rømme Amfi (beboere) ber kommunen gi tilbakemelding på følgende: "Styret for Foreningen Rømme Amfi vil med dette rette en bekymringsmelding til Orkdal Kommune vedrørende økt trafikk og støy/støv ved Tverradkomsten. Vil også bemerke at til tross for skilting på grense 12 meter, kjører store trailere og busser. Markant økning er merket etter at Havnevegen ble stengt." Frykter for huset Fra før har Sameiet Orkdalsveien 49 klaget på at denne bygningen like ved barneskolen rister, og at de frykter setningsskader. Blant annet kjører nå Allskogs flisbiler til/fra Elkem Thamshavn gjennom hele sentrumsgata fordi det i 2016 er vanskelig komme på og av E39 (krappe svinger). Ingen plan om utbedring.
Flistransporten til/fra Thamshavn finner nye veier.
Fjernet pressmiddel mot staten Da et flertall i Orkdal kommunestyre høsten 2014 ga klarsignal forå utvide havneområdet, ble det tatt inn følgende krav: Havneveien skal ligge i kulvert/miljøtunnel før nye havneområder tas i bruk. Havna svarte at da stopper man planlegging. Dermed ble dette pressmiddelet overfor myndighetene fjernet med 24 mot 10 stemmer. Det skjedde i kommunestyret 27.mai i fjor. Dette skal evalueres: På samme møte vedtok kommunestyret ett års prøvedrift med delvis stengt Havnevei. Blant annet følgende skal utredes i prøveperidoen: * Redusert trafikk og støy på Nerøra, ved Gammelosen og Havneveien. * Mulige økte problemer andre steder, som feks Bakkan og Grønørbrua (skolevei som brukes til tungtrafikk uten seriøs sikring). * Mulige problemer for enkeltbedrifter som Elkem Thamshavn. * Kostnader for å utbedre Havneveien slik at støy og rystelser kan bli redusert. * Avklare bruk av en port på Thamshavn slik at tungtrafikk kommer ut på E39 uten å kjøre via Orkanger sentrum. Prøveperioden med delvis stengt Havnevei går ut i desember. Denne veien tåler 60 tonn, mens E39 tåler bare 50 tonn. Tidligere var det varslet oppgradering til 60 tonn også på Bårdshaugbrua, men det ser ikke slik ut i brevet fra Orkladal Næringsforening til Orkdal kommune. Utbedring av brua pågår imidlertid.
Publisert 05.05.2016 |