Konsulentselskapet Norconsult har laget en trafikkanalyse for Orkanger på oppdrag fra Trondheim Havn. Tre konklusjoner: * Vegsystemet på Orkanger tåler økt trafikk fra storhavn uten at det blir kø og kork. * Havneveien bør stenges av hensyn til nærmiljøet. * Støy fra trafikk og havn bør utredes samlet.
Havneveien først: Trafikk i dag: Rapporten slår fast at svært mye tungtrafikk går via Havneveien - inntil Nerøra og Gammelosen. En måling fra mai, da to containerskip ble losset, ga et resultat tilsvarende 347 lastebiler og trailere i døgnet - altså 14 i timen. Mesteparten av trafikken går på dagtid. Dermed er intensiteten mye høyere. 14 i timen per døgn tilsvarer 40 i timen på dagen om all trafikk går da (8 timer). Det nærmer seg en tungtransport hvert minutt. Dette vet folk som bruker Gammelosen/Terna, driver dugnad eller bor ut mot veien. Norconsult anslår ca 300 tunge kjøretøy i døgnet fordelt over hele året. Personbiler og varebiler kommer i tillegg. På den annen side: Stoehavn tilsier døgndrift.
Trafikk i framtida: Tungtrafikken vil øke kraftig hvis Trondheim Havn får utvide. Mesteparten av den nye trafikken kommer til å velge Havneveien, ifølge Norconsult. Det hjelper ikke om planen er å flytte containerne bort fra Orkanger (Grønøra Øst) mot Råbygda (Grønøra Vest). Fortsatt vil Havneveien være 3 minutter raskere og 2,5 km kortere fra Grønøra Vest enn via Amfi. 75 prosent fra Vest vil velge Havneveien.
I tillegg vil utvidelse på Grønøra Øst (som det politiske flertallet ønsker) gi mer trafikk. 90 prosent fra Øst vil velge Havneveien. Norconsult anbefaler å stenge Havneveien. Begrunnelsen er delt i to:
1) Av hensyn til lokalmiljøet - Nerøra, Gammelosen, Terna.
2) Fordi vegsystemet forbi Amfi vil ta trafikken fra Havneveien uten problemer og kø. Støy Men: Norconsults analyse omfatter ikke trafikkstøy. En vurdering av støy fra mer tungtrafikk kommer senere, trass i at høringsfristen for planen går ut 10.juli. Norconsult skriver at både utvidet havnedrift og mer tungtrafikk vil gi mer støy. Derfor bør dette vurderes i ett. Det samme var tema da Orkanger og Råbygda Velforeninger arrangerte folkemøte om storhavn i februar. Senere har politikere (bla. Arne Grønset) argumentert mot å stenge Havneveien fordi det vil gi mer trafikkstøy i Bakkan. I kommunestyret i april var det 20-15 for å holde Havneveien åpen. Spesielt interessert eller i tvil om framstillingen til orkangervel.no? Les rapporten her.
Slike er hverdagen ved det viktigste rekreasjonsområdet i Orkdal - en kommune som prioriterer miljlø og folkehelse.
Publisert 13.06.2014 |