Eieren av tomta Thamshavntunet (bildet) skriver i et innspill til Orkdal 2040 at han er sjokkert over forslaget om å omregulere til kirkegård der han skulle bygge 20 boliger. Roger Grindflaten fra Klæbu vil i så fall ha mellom 6,5 og 7 millioner kroner av Orkdal kommune. Samtidig lager også Thamshavnbanen krøll: Det foreslås å frede hele banestrekningen og et større område rundt Orkanger stasjon.
Vi tar Thamshavntunet først og Thamshavnbanen etterpå. Thamshavntunet: Var regulert til friområde. Flertallet i Orkdal kommunestyre neglisjerte glatt sitt eget vedtak om å verne friområder i sentrum. Ga etter for press fra investor som ville bygge boliger. Det ble gitt tillatelse til 20 boenheter. Tomta er arkitektonisk følsom fordi nabobygget Orkanger stasjon ble fredet i 1997. Utbygger Roger Grindflaten bygde imidlertid ikke husene. Han skylder på dårlig boligmarked på Orkanger - noe som i beste fall er diskutabelt. Som lyn fra klar himmel foreslo ordfører Gunnar H. Lysholm på tampen av 2040-prosessen å omregulere til grav- og urnelund. Om ikke annet, så våknet investor Grindflaten: "Vi ble rimelig sjokkert...", heter det i høringsuttalelsen til Orkdal 2040. Thamshavnbanen: Men Grindflaten kan få flere sjokk. Hele Thamshavnbanen foreslås nå fredet. Sentrale politikere, som Arne Grønset, har protestert iherdig mot "landnåm" (erobring av jord) i Orkdal. Det skjer trolig til ingen nytte. Høringsforslaget som Sør-Trøndelag fylke har sendt ut plasserer Thamshavnbanen i den kulturhistoriske elitedivisjonen. Bjørn Tokle ved Orkla Industrimuseum spår i dagens ST at forslaget vil gli gjennom. Fredning betyr bla. at banelegeme, kjøreledninger, utpekte bygg osv ikke kan røres. Målet er trafikk også videre nordover fra dagens endestasjon på Bårdshaug. Det innebærer at jernbanen møter ny E39 ved Shell på Bårdshaug. E39 skal som kjent legges om på Høgkjølen og komme ned Skjenalddalen. Statens Vegvesen arbeider nå med en uttalelse om dette. Det er vanskelig å bygge jernbane tvers over en Europavei ved Shell.
Så kommer vi til Orkanger stasjon og investor Grindflaten. Her foreslås en utvidelse av fredningsområdet rundt stasjonen. Kartene kan vanskelig tolkes annerledes enn at hele Thamshavntunet bør fredes. Det vil i så fall legge strenge føringer for hva som kan bygges der - om noe kan bygges i det hele tatt. Hele høringsforslaget kan du studere her.
Fredning kan føre til så mangt - også forfall. Jfr Orkanger stasjon som er i privat eie og har vært fredet i 13 år. Også her skulle en investor lage leiligheter (bildet under.)
Publisert 12.05.2010 |