OIF ber Orkdal kommune innføre bilforbud fra krysset på bildet og inn i Idrettsparken. * OIF foreslår et spleiselag for lys på gangveien gjennom Idrettsparken, og vil ruste opp adkomsten fra Parkveien. * Samtidig behandler politikerne avtalen med OIF og Orkla FK om kunstgressbanene.
Bilkjøring og parkering: I et brev til kommunen skriver OIF at parkering langs veien fram til skibrua har blitt et problem etter at utbygginga av kunstgressbanene startet. Parkering i parken er borte. Biler blokkerer i stedet veien forbi Nedre Rømme.
OIF ber derfor kommunen vurdere bom eller skilting ved krysset - men med adgang for beboere og nyttetrafikk. Det ser nå ut til at det meste av parkering må skje ved Orklahallen, mens folk i større grad må gå eller sykle når de kommer via skibrua (portalen).
Lys på snarvei: OIF skriver videre at veldig mange går eller sykler gjennom Idrettsparken. Laget foreslår at OIF og Orkdal kommune spleiser på 6-7 lyspunkt for å gjøre snarveien for barn og andre myke trafikanter bedre. Gammel snarvei blir ny: OIF foreslår også at snarveien fra Parkveien (bildet under) blir rustet opp i 1,5 meters bredde. Den har grodd igjen, men er effektiv. Kostnadsanslag er 40 000 kroner. Paa gjengrodde stier: Den gamle snarveien fra Parkveien til Idrettsparken. Samarbeid OIF og Orkla: Formannskapet behandlet i dag (onsdag) forslaget til samarbeidsavtale mellom OIF, Orkla FK og Orkdal kommune. Klubbene har signert avtalen, men ordføreren hadde bare signert midlertidig for kommunen i påvente av politisk behandling. Avtalen sier i korte trekk: OIF, OFK og Orkdal kommune etablerer sammen aksjeselskapet IKAS (Idrettsparken Kunstgress). IKAS skal eie og drifte de to kunstgressbanene med undervarme: * Banen OFK eier i dag. * Banen OIF bygger (ikke sjuerbanen). Aksjekapitalen blir 500 000 kroner, og eierbrøken slik: OIF 40, OFK 40, Orkdal kommune 20. OIF og OFK får to medlemmer hver i styret. Kommunen får ett medlem. Orkdal kommune stilte krav om en samarbeidsavtale for å gå inn med støtte. OIF får en million. Orkdal kommune tar over aksjekapitalen dersom drifta opphører i en av klubbene. IKAS skal være i drift når begge banene er i topp stand - etter planen innen 1.januar 2015. OIFs bane vil være klar i juni, og tanken er at OFK da starter rehabilitering av den eksisterende banen. OIFs anlegg: Sjuerbanen kommer nærmest og hovedbanen med undervarme i retning Orklahallen. Jordvollen mot naboene i Parkveien er allerede grønn. Nybanen 18.september. Alt blir gjort ferdig i høst bortsett fra siste finplanering og liming av kunstgresset. Barna på Orkanger får et fantastisk tilbud.
Publisert 18.09.2013 |