Rådmannen foreslår at Orkdal kommune ruster opp turstier på strekningen Vigorbrua- Gjølmebrua-Bårdshaugbrua neste år. Dette blir i så fall første investering som kan knyttes til Orkdal 2040 og prosjektet "Orklaparken".
Riktignok har utbedring av turstiene stått på programmet i mange år. Men visjonen om en Orklapark ser ut til å få fortgang på planene. Kommunestyret har satt av en million kroner på fond til arbeid med grønnstruktur. Rådmannen foreslår å starte med følgende to tiltak: 1. Gang- og sykkelvegen fra Gjølmebrua vestover til dagens asfalterte gang- og sykkelveg mellom Gjølme og Bårdshaug (altså Laksøra, bildet over): Rydding av traseen, planering og grusing. Dette er stedet der ledende politikere i Orkdal ønsker å bygge bilbru trass i advarsler fra rådmannen/Selberg arkitektkontor mot miljøskader, økt bilbruk og svekkelse av sentrum. 2. Turstier på begge sider av elva - fra Vigorbrua og sørover så langt kommunen har eiendomsrett: Rydding av skog og grusing. Rådmannen påpeker at kobling mellom turstiene og Vigorbrua/Bårdshaugbrua må utredes. Ved Vigorbrua er det satt opp et autovern som blokkerer turstien. Brua er i det hele tatt dårlig reklame for en kommune som vil satse på folkehelse og sykkel (bildet under, mer tekst følger):
Andre mindre tiltak som rådmannen foreslår, og som angår Orkanger: * Arbeidslivsfag ved Orkanger ungdomsskole - dvs praktisk arbeid for en mindre gruppe elever. Driftskontoret på Strandheim er aktuelt lokale. * Utvidet p-plass ved Lomtjønna i sørenden av løypenettet i Ulvåsmarka. Tilbud primært til folk på Fannrem og deromkring. Og her er noen uprioriterte tiltak som politikerne skal se om de finner penger til: * Nytt lys ved gangfelt på Havneveien og rehabilitering av gammelt lysanlegg ved Terna. * Reasfaltering i Njardargata. * Asfaltert turvei med parklys ved Elvepromenaden langs Orkla. * Reasfaltering søndre del av Geitastrandvegen. Rådmannen foreslår å spare driftsutgifter blant annet på mer effektiv drift i Orklahallen og mindre gatelys om natta.
Publisert 14.11.2010 |