Mandag kl. 18 inviterer Orkdal kommune til folkemøte i kommunestyresalen. Viktigste tema: Skal Orkanger/Råbygda ha Midt-Norges store containerhavn? Hva betyr det av støy, tungtransport, naturinngrep og arbeidsplasser? Se mer på denne TV-linken: Ordfører Gunnar H. Lysholm sier på NRK at Orkdal vil ha havna ingen andre ønsker - se innslaget.
Trondheimsfjorden Interkommunale Havn (TIH) har et problem fordi havna på Brattøra i Trondheim er sprengt og lite effektiv. Samtidig vil praktisk talt ingen i regionen ha ny havn, bortsett fra ledelsen i Orkdal kommune.
40 000 trailere ekstra Innslaget på NRK Midt-Nytt er fra i vinter. TIH ønsker å ta 800 000 tonn gods ekstra i året fra bil til båt. Det er i tråd med nasjonal politikk. 800 000 tonn tilsvarer 40 000 trailere hvert år. Problemet med Orkanger havn er at den ikke ligger ved jernbane. Derfor må all transport til og fra havna gå nettopp på trailere. - Dette er en innertier for oss. Vi er kjempeglade for at havna vil satse på Orkanger og Grønøra. Grønøra er heldigvis ikke grønn lenger, sier ordfører Gunnar H. Lysholm til NRK TV. Ordføreren sier at Orkdal kan tilby 70 dekar "bakenforliggende arealer" (mot Washington Mills) til stabling av containere. I tillegg kommer utfylling i fjorden mot Råbygda. Foreninger protesterer Råbygda Vel, Orkanger Vel, Naturvernforbundet i Orklaregionen og Idrettslaget Glimt protesterte nylig i leserinnlegg i Adressa og ST mot at ei gigantisk utbygging blir framstilt som vedtatt. Bakgrunnen var at Høyre i Trondheim og på fylket har vist til at Orkdal vil ha mest mulig containerhavn. Også andre utenfor Orkdal oppfatter saken som avgjort lokalt. Malvik kommunestyre vedtok nylig at havn bør bygges ut på Orkanger fordi Orkdal kommune sier ja. Malvik sier selv nei fordi kommunen ikke ønsker å bli Midt-Norges største transportkorridor. Politikerne både i Stjørdal og Malvik nekter å være vertskap for containerhavn etter påtrykk fra lokale folkeaksjoner.
Det nye havneområdet skal blant annet komme ute i sjøen på bildet, rett vest for moloen og elveløpet.
Miljøpakke med bompenger Mandag klokka 18 får du høre om planene og si hva du mener. Det skjer fordi Orkdal kommune skal vedta ny overordnet arealplan. Tema for folkemøtet er havn spesielt og samferdsel generelt. Dette henger sammen. Oddbjørn Bang har foreslått en Miljøpakke Orkdal med bompenger og støtte fra havna for å bygge tunnel og kulvert, og dermed lede tungtransporten mest mulig vekk fra boligområder og handel.
Bangs Miljøpakke står derfor på dagsorden sammen med havna i kommunestyresalen mandag. Drift om natta Ei stor containerhavn skal ha døgndrift hver dag hele uka. Her er noen aktuelle spørsmål som trolig kommer: - Støy fra drift 24/7: Hvordan vil støy fra drifta merkes i Råbygda/Gjølme, på Nerøra og i de store boligfeltene i bakkan på Orkanger?
- Støy fra transport: Hvor mange ekstra trailere vil komme, og når? Hvilke følger får tungtransporten for støy, framkommelighet, miljø og myke trafikanter?
- Visuelt inntrykk: Hvordan vil Midt-Norges største samling av containere se ut fra Råbygda/Gjølme og Orkanger?
- Arbeidsplasser:
- Hvor mange nye arbeidsplasser venter kommunen å få som direkte følge av mange flere containere (erfaringstall fra andre steder)? - Hvor mange nye bedrifter (knoppskyting) venter kommunen å få som følge av containerhavn (erfaringstall)? - Hvor mange arbeidsplasser får vi per dekar, sammenlignet med om arealene ble brukt til produksjon?
- Attraktivitet: Hva vil Midt-Norges største containerhavn og transporten som følger med bety for Orkdal kommune i kampen om tilflytting? Fordel eller ulempe?
- Rekkefølge: Hva skal komme først - ei stor havn eller et vegnett med tunnel, kulvert og andre avbøtende tiltak?
Politisk er enigheten ikke massiv. Venstre og Småbylista har uttrykt skepsis til om det er rett å bruke arealene til containerhavn. Naturvernforbundet er særlig opptatt av følgene for Råbygdfjæra, den siste resten av elvedeltaet.
Havneutbygging er trolig en av de viktigste enkeltsakene på mange tiår i Orkdal. Møt opp i kommunestyresalen mandag klokka 18.
Containerhavna er tenkt bygd ut til høyre for dette bildet, vest for elveløpet. Det er også planlagt ei mindre utbygging utenfor Gammelosen. All trafikk til og fra ei storhavn vil gå på vegnettet ved Råbygda/Gjølme, Bårdshaug og Orkanger.
Publisert 31.05.2013 |