Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Kommentar: Havneveien - kommunen skal utrede det vi vet

DSC_0012.JPG

Orkdal kommune har fått all kunnskap som trengs for å finne ut om tungtransporten bør gå på Havneveien eller på E39.
* Likevel: 21 politikere opptrer som om fakta ikke finnes.
* Enda verre: Rådmannen gjør det samme.
Spillet om Havneveien og miljøet på Nerøra/Gammelosen er et politisk teater til terningkast 1.

Nok en gang demonstrerer toneangivende politikere i Orkdal forakt for kunnskap.

Magefølelse om Havneveien
Administrasjonen/rådmannen skal levere kunnskapsgrunnlag, men henfaller til synsing og magefølelse. Det gjør også politikerne som stemte med ordfører Gunnar H. Lysholm for å følge rådmannens råd:

Havneveien skal være åpen for gjennomkjøring på hverdager mellom kl. 06.30 og 17.00. Kolonner av trailere skal fortsatt gå på denne nedkjørte, kommunale og provisoriske veien - ikke på Europaveien E39 som er bygd for slik trafikk.

Altså: Et provisorium tar unna for en Europavei.

For å ta saken punkt for punkt:

Ap ville stenge med unntak for interntrafikk til/fra Elkem inntil Elkem evt. får løst et problem med en krapp sving på Thamshavn.

Ordfører Gunnar H. Lysholm foreslo åpen Havnevei på dagtid og "evaluering" ett år etter delvis stenging. Pussig nok (ironi) pekte ikke Lysholm på hva som skal evalueres, av hvem og hvordan.

Den presiseringen måtte Lavrans Skuterud fra Venstre ta. Skuterud fikk kommunestyret bla. med på å avklare etter ett år:

1. "Mulig redusert trafikkstøy på Nerøra/langs Gammelosen/Havneveien."

2. "Tilleggsstøy for bebyggelsen i "bakkan" dersom all trafikk følger E39 (hvor mye trafikk utgjør Havne-/Grønøra-trafikk til øvrig trafikk langs E39)."

3. "Tilleggstrafikk/utfordringer langs skoleveien fra Gjølme ved fullstendig stenging av Havneveien."

Skal utrede noe vi vet
Lavrans Skuterud, ordfører Gunnar H. Lysholm og de 19 andre som ikke tør stenge Havneveien bør vite at vi allerede har svar på disse spørsmålene. I det minste burde rådmannen i Orkdal orientert politikerne dersom de ikke har lest rapportene om havneutbygginga, eller de har glemt det de har lest.

Svarene finnes i tre dokumenter:
* Norconsults trafikkanalyse ved utbygging av havna, datert 24.04.2014.
* Detaljert rapport fra Norconsult om trafikkregistrering på Orkanger, 19.02.2014.
* Forprosjekt ny E39 Harangen-Thamshavn, Statens vegvesen, mars 2015.

Trafikkmengde og trafikkstøy er uløselig knyttet til hverandre. Trafikkmengder er kartlagt grundig de siste årene.

Funn:
E39 forbi Orkanger har en ÅDT (snitt antall kjøretøy per døgn gjennom året) på 7 600. Ca. 1 000 av dette er tunge kjøretøy.

Havneveien har en ÅDT på 1 700. Ca. 300 av dette er tunge kjøretøy.

Dersom all trafikk på Havneveien overføres til E39 vil altså  trafikken der øke med 20-30 prosent.

En økning i ÅDT fra 8 000 til 10 000 kjøretøy betyr ikke 20-30 prosent mer støy, men bare en liten økning. Trafikkstøy beregnes ut fra etablerte modeller. Støyen øker ikke lineært med økt trafikk. Dette framgår av "Nordisk beregningsmåte for vegtrafikkstøy", Vegdirektoratet.

Svar på 1 og 2:
Den registrerte trafikkstøyen i "bakkan" vil øke marginalt ved stenging av Havneveien.

Stenging av Havneveien vil derimot omskape et trafikkmareritt til en idyll ved Nerøra og åpne Orkanger mot sjøen.

Resultat av vedtaket om dagåpent: For Nerøra/Gammelosen blir støyen selvsagt den samme, eller økende. Men problemet her består av mer enn støy: Både reell trafikksikkerhet og opplevd utrygghet fordi man har tungtrafikken tett på kroppen, ikke skjult bak støyvoller og skjermer.

Hvor er rådmannen?
Utrolig nok unnlater rådmannen i Orkdal (saksbehandler Ivar Lillery) å vise til rapportene.  Det uavhengige konsulentfirmaet Norconsult, engasjert av Trondheim Havn, anbefaler å stenge Havneveien på et faglig grunnlag. Norconsult skriver videre at E39/Bårdshaug lett kan ta unna den økte trafikken.

3. Grønørbrua (Vigorbrua):
Frykten er at stengt Havnevei vil gjøre brua enda mindre egnet for myke trafikanter.

Det er en seriøs problemstilling, men trolig kan den også avklares ut fra trafikktellingene. Stenging vil føre til at trafikk som nå går Havneveien mellom Grønøra Øst og nordover/Trondheim vil gå over brua. Men motsatt vil all gjennomgangstrafikk forsvinne.

Tellingene kan trolig vise nettoeffekten. Hvis ikke bør tellinger som kartlegger gjennomgangstrafikk iverksettes med en gang. Det er ingen grunn til å vente i over ett år.

Grønørbrua er en skam
Grønørbrua bør sikres for myke trafikanter uansett om Havneveien er åpen eller stengt. Dette er en skolevei, og den viktigste lenken mellom Orkanger og Råbygda/Gjølme for alle som sykler og går. Brua forringer samfunnsnytten av gang- og sykkelvegnettet.

Fortauet bør gjøres bredere, og kjørebanen innsnevres til ett felt med lysreguleruing.

Med et slikt grep følger Orkdal kommune opp de fagre planene om å prioritere barn, myke trafikanter og folkehelse foran bilen.

Prisen er at de som kjører kanskje må vente opptil ett minutt på grønt lys.

Hans Kringstad

DSC_0015.JPG

Nedkjørt: Slik er den kommunale Havneveien som flertallet i kommunestyret vil bruke for å avlaste statens Europavei 39. Prisen betaler beboere på Nerøra og brukere av de friområdene Orkdal kommune smykker seg med som satsingskommune innen folkehelse.


 

Publisert 30.05.2015


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse