- Er du villig til å rasere Råbygda/Gjølme? spurte Britt Solemsløkk Helgemo (bildet). Spørsmålet gikk til ordfører Gunnar H. Lysholm - en av få politikere blant hele 150 frammøtte på folkemøtet om storhavn tirsdag kveld.
Lysholm svarte "nei", og lovte å se nøye på såkalte avbøtende tiltak - dvs grep for å redusere ulemper som feks endret landskap (utsikt), trafikkbelastning og støy. Gunnar H. Lysholm er en av 35 politikere i kommunestyret som i løpet av 2014 skal fatte vidtrekkende vedtak om havneutbygging. Bare fire av de 35 i kommunestyret tok ordet på folkemøtet. Alle var invitert (Ap hadde årsmøte samtidig). På folkemøtet presenterte Trondheim Havn planene sine for et stort publikum - og svarte på kritiske spørsmål.
Havnedirektør Wollert Krohn-Hansen forsikret at Havna ønsker å ta hensyn. Noen stikkord fra det overfylte møtelokalet i Terna: Støy Risikoen for mer støy skaper uro. Flere i salen trakk i tvil en støyrapport Havna la fram. Støy fra industriområdet er allerede over grensa for enkelte naboer. Rapporten beskriver imidlertid at disse støyplagene kan bli redusert ved Havnas planer om skjerming og flytting av aktiviteter fra øst (Orkanger) til vest (Råbygda). Kritikken går på at rapporten: * Ikke regner med annen støy enn den fra Havna. Orkanger/Råbygda har mange støykilder som samlet gir mer bråk. * Bare måler støy rett over bakken; tar ikke hensyn til at støy stiger i en dal med boliger oppe i "bakkan". Folk som bor langt utenfor støysonen i rapporten beskrev store støyplager. Lignende avvik mellom målt og opplevd støy er rapportert fra Oslo Havn: 6 av 10 spurte naboer til havna i Oslo sier de har redusert nattesøvn. 4 av 10 sier de har redusert livskvalitet pga havnedrift. Arne Grønset (V): - Vi politikere må ta i betraktning det totale støybildet. PS: Orkdal kommune har nettopp vedtatt en plan som presiserer at kommunen skal sikre befolkningen mot helseskadelig støy(!)
Prosjektingeniør Anita Veie orienterte om selskapet Swecos beregning av støy fra Havna. Havneveien Er tungt trafikkert og skulle være en midlertidig løsning. Daglig leder Atle Olav Larsen i Orkla Shipping & Trading, som driver containervirksomheten: - Steng Havneveien for alt annet enn trafikk til Elkem. Da vil trafikken reduseres til ca 15 prosent av dagens. Torstein Larsen (uavhengig, eks FrP): Vil stenge, ser selv hvor hard trafikken er.
Gunnar H. Lysholm (Orkdalslista): Kan ikke si når/om vil stenge. Vil også vurdere feks fartshumper. Orkanger Vel og Nerøra Vel har formelt bedt om stenging. Det kom ingen svar på hvordan Orkdal kommune følger opp.
Utbygging i sjøen utenfor Råbygda Sterke protester trass i at Havna tilbyr skjerming, ny strand og turområde (illustrasjon under). Sikten mot fjorden blir redusert, frykt for støy i bomiljø og verneområdet, havna kommer helt inntil verneområdet i Råbygdfjæra og mye av den nære sjøen blir havnebasseng.
Oppfyllinga Havna ønsker her på Grønrøa Vest er på 70 dekar (ti fotballbaner). Mest omstridt er en utstikker på 30 dekar mot Råbygda. I tillegg kommer et stort område i sjø der skip skal kunne manøvrere.
Havna vil se på om planen kan justeres. Men dybdeforhold gjør det umulig å bygge utover sjøen i stedet for foran Råbygda. Arne Grønset (V): - Tror det blir utfordrende for Havna å få denne delen av planen gjennom i kommunestyret. Ny kai utenfor Gammelosen Kommer nær bebyggelsen på Nerøra (205 meter fra nærmeste bolig) og rett ved Gammelosen friluftsområde. 300 x 50 meter, altså 15 dekar (to fotballbaner). Her på Grønøra Øst harl Havna 125 dekar UTEN tillegget på 15 dekar utenfor Gammelosen. Hvorfor insistere på å bygge såvidt lite på et så kontroversielt sted? Atle Olav Larsen, Orkla Shipping & Trading: - Ikke riktig å bygge ut her i retning tettbebyggelsen. Kan fylle opp 15 dekar inne i eksisterende havnebasseng i stedet. Havna: Trenger arealene for mest mulig effektiv drift. Dyrere å fylle opp inne i havnebassenget. Men skal se på innvendinger. Arne Grønset: - Det fins kanskje andre løsninger her. Tostein Larsen: - Ett sted går grensen. Den går her. Litt om arealer: Havna har 190 dekar samlet på Grønøra Øst og Vest i dag. Bare 18 av disse brukes til containere. Havna vil ha 370 dekar. 230 på Vest/140 på Øst.
Trafikk Lite nytt. Flere beregninger og prognoser kommer. Diskusjon om hvorvidt Havna har for lave anslag for trafikk fra egen virksomhet - både som andel av all trafikk, mengde (antall) og intensitet (fordelt på hvor mange timer). Forsiktig anslått vil dobling av dagens 16 000 containere til ca 30 000 gi seks ekstra trailere i timen hver time, ti timer i døgnet/300 dager i året. (ca 20 000 ekstra trailere per år).
Gunnar H. Lysholm: - Synes ikke seks ekstra trailere i timen virker så mye. Målet er 100 000 containere per år, men det vil ta minst 20 år før vi er der, ifølge Havna. 100 000 containere gir anslagsvis en trailer i snitt hvert eneste minutt (hvis du fordeler på 300 dager a 10 timer). Skal krysse bla. skolevei Råbygda-Orkanger.
Kommunen har startet samarbeid med andre for å se på bedre veger. Statens vegvesen sier at det er lenge til kapasiteten på Bårdshaug er sprengt. Ingen konkrete tiltak er inne i noen planer for finansiering av bedre veger, kulvert/tunnel.
Markeds- og logistikksjef Rolf Aarland (t.h.) i Trondheim Havn med mange tall om tung trafikk. Aarland er sentral i utbygginga og opprinnelig ørbygg.
Flere jobber - dårlig omdømme Havna varsler mer enn 200 arbeidsplasser basert på hva aktuelle aktører sier de kan tenke seg å gjøre ved ei storhavn. Havna påpeker at Orkdal jublet da det var håp om 200 jobber ved en ny solcellefabrikk som ikke kom (Havna vil nå kjøpe tomta). Utredning av sysselsettingseffekt kommer.
Diskusjon om hvorvidt nye jobber vil gi innflytting eller bare innpendling. Debatt om Orkdal har dårlig omdømme blant folk som ikke bor her (potensielle innflyttere) pga av oppfatning av et sted med støy og dårlig bomiljø. Hvordan vil storhavn/debatt om storhavn påvirke omdømmet? Hva med Trondheim - kaffebarer der, lagerbygg her? Arne Grønset spurte hvorfor all containerdrift er flyttet fra Trondheim til Orkanger. Hvorfor ikke dele på byrdene? Skal Trondheim bare ha cruiseskip? Havna: Rasjonelt å samle containerdrift ett sted. Kommer ikke bare kaffebarer i Trondheim, om noen tror det. Jan Aage Mortensen, Orkanger Vel, fulgte samme spor: Pirsentret i Trondheim, ytterst i havneområdet ved Pribadet, rommer 1600 kompetanse-arbeidsplasser. Brattøra i Trondheim utvikles og har enorm verdi. Vi får lagerbyggene. Arealene våre blir mer og mer attraktive. Havna har det travelt med å kjøpe, men Orkdal kommune kan vente med å selge. Tore André Helgemo, Råbygda Vel, framførte synet sitt med en selvkomponert sang - en hyllest til Råbygda/Gjølme og kvalitetene ved Råbygdfjæra:
Publisert 25.02.2014 |