OTI-sentret skal utvide. Tautrekkinga mellom OTI-eierne og Orkdal kommune er i gang. Kommunen ønsker parkeringshus, og krever finere grøntområder og bedre forhold for syklister og gående enn det OTI foreslår.
OTI-sentret planlegger nesten å fordoble arealet. Etter Orkdal 2040 er sentret pålagt å lage en reguleringsplan for hele området før de får bygge ut. Reguleringsplanen skal ta hensyn til overordnede prinsipper i Orkdal 2040-planen. Prinsippene gjelder spesielt parkering, satsing på grøntområder og tilrettelegging for gående og syklende. OTI har lagt fram et forslag til reguleringsplan. Administrasjonen i Orkdal kommune ga 31. desember en foreløpig tilbakemelding med mange ankepunkter. Her er noen eksempler: * Foreslått parkering er for dårlig skjermet. Kommunen ber OTI vurdere parkering i første etasje i nybygget eller over bakken. Det er et nytt prinsipp at arealer i sentrum i minst mulig grad skal bli brukt til biloppstilling (maks 25 prosent av tomteareal).
* Grøntområder: Minst ti prosent av tomta skal settes av til grøntareal. OTI har lagt inn områder andre eier. Det godtar ikke kommunen.
Administrasjonen mener OTI vil plassere et annet grøntområde uheldig - under en mæl og ved varemottak, og skriver:
"Vi vil be dere drøfte forholdet da OTI vil være en del av sentrum og bør fremstå estetisk bra. Samtidig bør det være tilrettelagt også for at folk/barn kan oppholde seg utendørs på tomten, men i sikker avstand fra biltrafikk." * Gående og syklende: Kommunen kommer med en rekke krav om endringer. Blant annet skal det være undergang under Tverradkomsten og gode gang-og sykkelveger fra Idrettsparken og fra området ved Gjølmebrua. Kommunen skriver feks: "Dette henger også sammen med kommunens visjoner om at flest mulig skal kunne gå/sykle til forskjellige aktiviteter, også handel. (kan f. eks noe uteareal kombineres med et spisested?)". OTI må komme med nye løsninger før reguleringsplanen blir lagt fram for politisk behandling. OTI-utbygginga kan bli en prøvesak på om politikerne vil etterleve egne vedtak i Orkdal 2040.
Publisert 05.01.2011 |