Besøkstall

44 694 denne måneden

33 801 077 i år

Annonse

Annonse

Annonse

Orkdal kommune blir med på Orkanger byfest likevel

BangSkilt.JPG

Politikerne i formannskapet er uenige med rådmannen: Jo, det er en naturlig oppgave for Orkdal kommune å arrangere byfest sammen med handelsstanden og frivillige. Formannskapet vedtok i dag å bruke inntil 50 000 kr på byfest i juni.

Rådmannen innstilte som kjent på avslag, og begrunnet det bla. med at en byfest i så fall må være ledd i en bevisst strategi for markedsføring.

Nettopp en slik strategi ønsker de folkevalgte, men den foreligger fortsatt ikke. Da kommunestyret fattet vedtak om bystatus i 2014 var begrunnelsen bedre markedsføring av Orkdal som et sted å bo og jobbe.

Trass i nærheten til Trondheim sliter Orkdal med lite tilflytting og dårlig rekruttering til viktige funksjoner både i private bedrifter og offentlig sektor.

Marit Mjøen (Ap) fremmet følgende forslag, som ble enstemmig vedtatt:

Byfest er en del av det å skape begeistring og går rett inn i markedsføringsarbeidet for kommunen. Ap foreslår å bruke inntil 50.000 kr på dette tiltaket i 2016. Festen skal være et ledd i markedsføringa av trehusbyen, turstien, Torget, Thamspaviljongen og vise fram alt som skjer av utvikling i byen. I tillegg bruker vi denne arenaen til å dele ut kommunens hederspriser. Dette er et samarbeidsprosjekt med frivilligheten gjennom Orkanger Aktivum under Orkangerdagene 2016.

I begrunnelsen viser Ap særlig til et enstemmig vedtak om markedsføring fra desember 2015, foreslått av flertallsgruppen i kommunestyret (Sp, O, H, V, KrF, PP og FrP):

Markedsføring av Orkdal kommune – skap begeistring

Kommunen har i samarbeid med næringslivet tidligere initiert en felles markedsføringsstrategi for kommunen. Dette arbeidet strandet av ulike årsaker. Samarbeidsgruppen ønsker at dette arbeidet tas opp igjen, med Orkdal kommune som en sterkere pådriver og eier av prosjektet. Arbeidet skal evalueres etter 2016 før en eventuell videreføring i 2017. Hovedformålet med arbeidet er å synliggjøre kommunen som en attraktiv bokommune med et godt utbygd velferdssystem, samt godt utbygd tilbud for barn, unge og voksne – særlig når det gjelder idrett og friluftsliv. Inn i dette arbeidet kan for eksempel arrangementet «Byfesten» ligge. KOSTNAD I 2016: 300.000,-


Videre heter det i Aps begrunnelse:
Rådmannen har enda ikke kommet med forslag til markedsføringsstrategi, men som politikerne sa i desember i fjor, så er Byfest en del av det å skape begeistring. Arbeiderpartiet er enig med flertallsgruppen og ønsker fremdeles at Byfesten skal være en del av markedsføringsarbeidet og foreslår å bruke inntil 50.000 kr på dette tiltaket i 2016.

Andre forslag til PR-tiltak:
I tillegg til dette har Ap innspill til andre arrangement i en markedsføringsplan der kommunen bidrar økonomisk som et ledd i markedsføringsarbeidet:

1. Samarbeidsprosjekt med frivilligheten

  • Sommerfest på Oppstuggu Berbu / Svorkmo (Bygdekvinnelaget, Sanitetsforeninga, Svorkmo Vel, Vormstad Vel)
  • Ta sjansen evt. "Farmen" i Hoston (Bygdeutviklingsgruppa, Hoston Grendalag)
  • Stasjonsdagen på Fannrem (Fannrem vel)
  • Bli kjent med din nye kommune - arrangement (guidet tur med bane, buss, bil) for nyinnflytta (flyktninger, arbeidsinnvandrere og folk som flytter hit fra andre kanter av landet.) - samarbeid med Frivilligsentralen.


2. Samarbeidsprosjekt med næringslivet:

  • Informasjonsmøte for studenter på NTNU.
  • Samarbeidsprosjekt med eiendomsmeglere for å øke kunnskapen til selgerne om Orkdal.

DSC_0026.JPG

Karin Røttereng og Orkdal kommune bidro til byfest i 2014. Nå ville rådmannen at kommunen takker for seg, men politikerne ønsker markedsføring av kommunen - med kommunen som aktør sammen med frivillige.

 

Publisert 27.04.2016


Tilbake

Send inn din kommentar til saken:

Alle felter må fylles ut. Innholdet blir sjekket av redaksjonen før det legges ut. Meldinger med lenker blir ikke lagret.

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse

Annonse