Orkdal kommunestyre åpner for en ny bydel på Ustjåren. Vedtaket strider mot alt kommunen har vedtatt for å redusere biltransport og utslipp av klimagasser. Kristelig Folkeparti forsvarer prosjektet slik: Det er like langt å kjøre fra Joplassen (bildet)...
Ivar Konrad Gangås og KrF har arbeidet i mange år for å gjøre Ustjåren til Orkdals svar på Byåsen. Problemet er at beliggenheten svartelister Ustjåren av hensyn til klima og miljø. Ustjåren bryter med alle prinsipper Både i egne planer og i en regional arealplan har Orkdal kommune vedtatt å prioritere boligbygging slik at den skaper mindre behov for bilkjøring i framtida. Det vil si:
Ny boligbygging nær arbeidsplasser, skoler, service og kollektivtilbud. Her er to sitater fra rådmannens saksframlegg, som er forankret i disse vedtatte planene:
1: Ustjåren "Genererer biltrafikk til all aktivitet utenom heimen". 2: Ustjåren "Bryter med alle prinsipp for samordnet areal- og transportplanlegging." Også miljøpartiene Venstre og SV stemmer for mer biltrafikk sammen med alle andre - unntatt fire i Ap. Joplassen like ille? KrFs gruppeleder Ivar Konrad Gangås forsøkte å løse det moralske Ustjåren-dilemmaet slik i kommunestyret 9.april: "Jeg mener det er like langt å kjøre fra Joplassen (nytt boligfelt under utbygging på Orkanger) som fra Ustjåren". Dette er avstander målt med bil:
| Joplassen | Ustjåren | Til skole
| 2,0 km*
| 4,5 km
| Til butikk
| 1,5 km
| 4,0 km
| Til rådhuset
| 2,0 km
| 5,0 km
|
* Skolevei fra Joplassen er målt etter bilvei. Snarveier korter ned avstanden til maksimum 1,5 kilometer. Det er mulig å gå og sykle, noe mange gjør også øverst i Hovsbakkan. Alle barn på Ustjåren vil ha krav på skoleskyss fordi avstanden til Grøtte er mer enn 4 km. Boligbygging så langt fra skole er derfor også i strid med kommunens nye fanesak ved siden av miljø; folkehelse. Også til kollektivknutepunkt er det mer enn dobbelt så langt fra Ustjåren som fra Joplassen.
Kampen om sannheten Denne artikkelen er ikke primært ment som et innlegg mot boligbygging på Ustjåren, men mot feilinformasjon som politisk virkemiddel. Det er usant at "det er like langt på kjøre fra Joplassen som fra Ustjåren".
Kommunestyret behandlet 9.april en av de viktigste sakene for orkdalssamfunnet på mange år - ny arealplan inkludert havn. Det forhindrer ikke at folkevalgte, anført av ordføreren, står på talerstolen og presenterer faktafeil og synsing som grunnlag for vidtrekkende vedtak. Bløff på folkemøte På et folkemøte om Orkdal 2040 i april 2010 fikk Orkanger Vel v/undertegnede (riktignok ikke navngitt) refs av ordføreren fra talerstolen. Gunnar H. Lysholm sa om debatten rundt Orkdal 2040: "Hedersmannen Ivar Konrad Gangås har fått kritikk bare fordi han vil bygge et par villaer på Ustjåren."
Også det var usant. Gangås er muligens en hedersmann, men han ble ikke imøtegått for å ville bygge "et par villaer". Ingen kritiserer det. Da som nå ville KrF ha en ny bydel på Ustjåren. Ideen om nye Byåsen var presentert i et stort oppslag i ST som KrFs visjon for Orkdal 2040, selv om Ustjåren lå utenfor planområdet for Orkdal 2040. Det ble imøtegått.
900 boliger Fakta og sikker kunnskap står lavt i kurs i deler av det politiske miljøet i Orkdal.
For øvrig har området kommunestyret nå legger ut på Ustjåren - i strid med faglige råd - et potensial for mellom 450 og 900 boliger (!) der alle må kjøre bil til alt. På samme møte gikk Orkdal kommunestyre ironisk nok inn for å fjerne ei balløkke ved "Fjøset"/Orkdalsbanken stadion for å skaffe flere parkeringsplasser. Drømmen om Byåsen på Ustjåren vil gi: * mer bilkjøring * økte utslipp av klimagasser * mindre aktive barn (inaktiv skolevei) * behov for flere parkeringsplasser på knappe arealer i sentrumsområdene På den annen side; absolutt ingen ting tyder på at det finnes et marked for en ny bydel på Ustjåren.
Hans Kringstad
Fra folkemøtet i april 2010 der ordfører Gunnar H.Lsyholm - foran ca hundre frammøtte - gjorde om en ny bydel på Ustjåren til "et par villaer". Til venstre prosjektleder Knut Sæther for Orkdal 2040.
Publisert 17.04.2014 |