Trondheim Havn ser for seg å øke kapasiteten på Grønøra fra dagens 15 000 til ca 100 000 containere per år. Det tilsvarer nesten 100 000 trailere inn og ut av Orkanger. Orkdal kommune har så langt ikke stilt noen krav for å huse ei storhavn ingen andre vil ha (ill: Trondheim Havn).
Montasjen over viser ei framtidig storhavn sett fra Rokollen. Mesteparten av utvidelsen kommer utenfor Råbygda. Det grå området markerer ønsket oppfylling i sjøen.
Her ser du området slik det er i dag - samme perspektiv. Trondheim Havn presenterer planene på egen hjemmeside. Se artikkelen her.
Havna skriver at et areal på over 200 dekar på Grønøra Vest kan romme både lager og logistikktjenester - og håndtering av 100 000 TEU årlig. TEU er betegnelsen på en 20-fots container. Det normale er at en trailer tar en TEU, av og til to. Ønsket kapasitet betyr med andre ord nærmere 100 000 trailere mot dagens 15 000. I tillegg kommer annen trafikkøkning. Les mer her om utfordringer med trafikk i sentrum og på Havneveien. Det foreligger ingen konkrete planer for hvordan trafikk- og støyproblemer skal løses. 200 dekar tilsvarer for øvrig ca 30 fotballbaner.
15 000 slike containere går årlig over Orkanger havn i dag. Dette kan øke til 100 000. Til sammenligning frakter jernbanen i hele Norge drøyt 500 000 containere på ett år (Ill: Trondheim Havn). ST omtalte torsdag en rapport fra konsulentfirmaet Sweco om støy ved utbygging av storhavn. Konklusjon: Støyen vil ikke øke i Råbygda, og øke marginalt på Orkanger. På den annen side er støynivået allerede i dag litt over anbefalt grense. Rapporten tar for seg støy fra selve havnevirksomheten, ikke fra økt godstrafikk.
Bildet viser den omfattende oppfyllinga havna ønsker utenfor Råbygda (grått), og en mindre oppfylling i sjøen utenfor Gammelosen (Ill: Trondheim Havn). Illustrasjonen over forklarer ønsket fordeling av funksjoner på ny storhavn: Industrihavn mot Orkanger og containere mot Råbygda. Det er ikke orientert om hva slags virksomhet som er tenkt plassert utenfor Gammelosen. Her blir avstanden til den nærmeste bebyggelsen i Strandveien 205 meter. Avstanden fra containerhavna til boliger i Råbygda blir fra 230 meter og oppover. Ved siden av trafikken er Råbygda Vel særlig opptatt av at sikten ut mot fjorden delvis blir blokkert. Trondheim Havn lover en løsning med høy kvalitet; parkmesssig anlegg, bru over Skjenaldelva og tårn for fuglekikking - se under:
Avbøtende tiltak utenfor Råbygda (Ill: Trondheim Havn). Både havna og Råbygda/Orkanger Vel har laget visualiseringer for å vise framtidig sikt fra Råbygda. Bildene er tatt fra litt forskjellige posisjoner:
Slik blir utsikten, ifølge Trondheim Havn (Ill: Trondheim Havn).
Slik blir utsikten, ifølge velforeningene (Ill: Råbygda Vel og Orkanger Vel). Velforeningene har nå ventet i litt over tre måneder på svar på brev med spørsmål til havna og Orkdal kommune.
Publisert 10.01.2014 |