Allskog lar tungtransport med flis gå gjennom hele Orkanger sentrum i stedet for via E39 når Havneveien er stengt. Flisbiler mellom flishoggeriet og Elkem Thamshavn humper over gangfeltene i Orkdalsveien.
Havneveien er som kjent stengt i helgene og på kveld/natt. Elkem får flis fra hoggeriet ved Gjølme ca 5-6 ganger i døgnet.
Før prøvestenginga truet Allskog med å dirigere også tømmerbilene gjennom sentrum og ulovlig ned Tverradkomsten. Allskogs næringspolitiske sjef Anna Ceselie Brustad Moe sendte kommunen et kart som beskrev hvilke problemer selskapet kom til å påføre Orkanger hvis man stengte Havneveien. Les artikkel fra 28. juli: 10 000 tømmerbiler gjennom bomiljø. Kaster bort tid i sentrum Flistransporten får en minimal omvei om den kjører E39 mellom avkjørselen ved Blåsmo-krysset og Bårdshaug. Men den vil spare tid. Likevel snegler Allskogs tungtransporter seg gjennom handlegata, over en rekke gangfelt og fartshumper. På bildet over manøvrerer en tom flisbil i rundkjøringa ved Tverradkomsten. Den kjører ikke ned Tverradkomsten.
Kjøring gjennom Tverradkomsten er ulovlig for lange kjøretøy annet enn buss i rute. Nytt vegsystem på Thamshavn? Stenging av Havneveien er en prøveordning. Før stenginga ble det foreslått å gi dispensasjon for interntransport mellom Grønøra og Thamshavn, men Orkdal kommune ønsket ikke å forskjellsbehandle noen. Det store problemet ligger på Thamshavn. Der må det interne vegsystemet legges om for å få lange kjøretøy til/fra E39. En sving inne på området er for krapp. Det litt mindre problemet er at Allskog lar tungtransporten helt unødvendig gå i sentrumsgata og bomiljøet på Orkanger, framfor på E39.
Sommeridyll: Tømmeret er på vei til en ubemannet målestasjon på Grønøra. Det blir enten losset på Havna for frakt med båt til Skogn, eller det går i kutteren på flishoggeriet.
Publisert 28.02.2016 |