Selskapet Kvernmo Eiendom AS skulle bygge sykkeltrase fra E39 fram til Coop Orkla Byggmix før det nye byggvarehuset åpnet. Noen sykkelveg er ikke bygd. Nå ber Kvernmo Eiendom om å få vente til det kommer flere bygg på tomta. Saken blir politikk.
Orkdal kommune har vedtatt som prinsipp å satse på miljø og folkehelse. Konkret har politikerne bestemt at tiltak for fotgjengere og syklister skal prioriteres ved all utbygging. Kravet har blant annet ført til en konflikt mellom OTI-eierne og Orkdal kommune om hvem som skal betale for sykkelveg og fortau langs Tverradkomsten.
Grunneier Kvernmo Eiendom AS fikk pålegg om å bygge sykkelveg fram til Coops nye byggvarehus før dette åpnet. Et kommunalt tilsyn for snart ett år siden viste at noen slik sykkeltrase ikke finnes. Utbygger Kvernmo Eiendom AS svarte med å be om utsettelse - i et brev fra Årstiderne Arkitekter: "Kvernmo Eiendom har hele tiden hatt intensjon om å bygge sykkeltraseen og aksepterer at de må etablere denne. Men det har vært problemer i forhandlingene med grunneier om frigivelse av areal til dette. Kvernmo Eiendom AS ber herved om å få utsatt innfrielsen av dette kravet frem til senere prosjekter på området skal utføres." Brevet navngir ikke den påstått vanskelige grunneieren. Men det er selskapet Bermingrud i Buskerud som kjøpte av Kvernmo og som nå prøver å finne leietakere til framtidige forretningsbygg.
Hovedutvalg forvaltning får søknaden til behandling i februar. Da må politikerne si ja eller nei. De samme politikerne sluttet seg onsdag til en sykkelstrategi for strekningen Orkanger-Follo. De skisserte planene vil koste ca 15 millioner kroner. Det er ventet at Statens Vegvesen vil gå inn med en betydelig del. Bårdshaug Vest er et problemområde for sykkel og gange særlig på grunn av Bårdshaugbrua. Trafikken kommer til å øke ytterligere når ny E39 fra Høgkjølen snart kommer via Skjenalddalen og over Bårdshaugbrua. Orkdal kommune har stillt krav om sikker adkomst for syklende og gående før det finner sted en storstilt utbygging på Bårdshaug Vest. Vegvesenet har så langt ikke funnet penger til sykkelbru. Utbyggere kan eventuelt betale selv. Dagens bilbru (under) tåler ikke påbygging i bredden.
Publisert 19.01.2012 |